DEN KOMISKE USKYLD

★★★★★☆

På Café Liva har man det godt. Her kan man stort set altid finde begavet underholdning, og hører man til dem, der har løst billet til DEN KOMISKE USKYLD, har man endda været særlig heldig, for Flemming Jensen hører blandt vores vittigste samfundsrevsere.

Ingen formår som han at pakke knivskarpe pointer ind i venlighed, og er han fra tid til anden længe om at komme til disse pointer, så skyldes det grundighed. Der bør ikke herske tvivl om, at Flemming Jensen er langt hurtigere i hovedet end de prominente politikere, som må tage imod de høflige verbale hug.

Aftenens ouverture fremføres af den fortræffelige pianist og arrangør Lars Fjeldmose, der således fra start får fastslået sin musikalske omskiftelighed. Også bassisten Eva Skipper har sine stjernestunder, når hun spiller Charles Chaplins udødelige "Smile", og "Hvad ska’ vi med kvinder?" (også kendt som "One Note Samba", men ved denne lejlighed omdøbt til "Hvad ska’ vi med mænd?").

Aftenens stjerne er naturligvis Flemming Jensen – med Lars Knutzon som lun iscenesætter. Flemming Jensens præstation kan næsten kaldes karrierefavnende, selvom et utvetydigt karrierehøjdepunkt som "Spindoktor" på Folketeatret forbigås. I stedet forkæles vi med nogle herlige TV-klip, hvor en noget yngre Flemming Jensen får selskab af Søren Østergaard, Per Pallesen, Claus Ryskjær og ikke mindst forbilledet Jesper Klein.

Men Flemming Jensen fortaber sig aldrig i nostalgien, den bliver snarere en medspiller, og han fremstår stadig som en mand på bølgelængde med sin samtid. Teksterne har stadig smæld og når han sigter efter Inger Støjberg, så rammer han.

Måske elsker vi Flemming Jensen allermest, når han som et led i regeringens sparerunde, foreslår at vi fjener bogstavet T fra alfabetet. Det kommer der nogle farverige sprogblomster ud af, som han lufter med den største lethed – som når han taler grønlandsk.

Altsammen med den komiske uskyld intakt. En smule flosset måske, men ægtheden er der stadig.

(Michael Søby)