LES NUITS EN OR –

VERDENS BEDSTE KORTFILM

★★★★★★

Ethvert respektabelt filmland har naturligvis et filmakademi, hvis medlemmer udpeger årets bedste film – herunder kortfilm. Det franske filmakademi (César-Akademiet), der i disse år atter står som filmkunstens bannerfører, har taget initiativet til en filmturné bestående af Akademi-belønnede kortfilm fra 7 lande.

Det var da også 7 filmperler af den ægte slags, vi blev præsenteret for, da den lille filmfestival nåede til københavnerbiografen Grand:

TO GUARD A MOUNTAIN ******
Fra Norge kommer Izer Alius filmskolefilm TO GuARD A MOUNTAIN, der udspiller sig i Makedoniens bjerge. Her møder vi drengen Isa, der har fået en lussing af sin strenge far for at være skyld i, at familiens lam er forsvundet. Med sin lillebror på slæb bliver Isa sendt ud for at finde lammet i bjergene, da lynet slår ned. Filmen giver et rystende indblik i børns til tider grumme livsvilkår, som vi kun sjældent konfronteres med herhjemme. TO GUARD A MOUNTAIN har både dybde og horisont og står derved i grel kontrast til årets danske filmskolefilm.

DANCE MUSIC NOW *****
Johan Jonasons svenske Guldbagge-vinder stiller i ni minutter skarpt på de emotionelle spændinger mellem et par homoseksuelle mænd under indspilningen af en popsang. Et usædvanligt emnevalg og et ikke ukritisk syn på homokulturen, men også derfor ganske moderne i såvel tone som indhold.

THE LOBSTER’S CRY ******
Både det franske og det belgiske filmakademi pegede på Nicolas Guiots co-produktion THE LOBSTER’S CRY som årets bedste kortfilm. Det er da også en raffineret skildring af en lille piges oplevelse af at blive genforenet med sin bror, der netop er vendt tilbage fra krig. Gensynet bliver heller ikke ukompliceret, da han lider under de psykiske traumer, han pådrog sig i krigen med fatale konsekvenser for alle.

PAPERMAN ******
Årets Oscar-vinder gik lige i hjerterne på Det Amerikanske Film Akademis medlemmer og det forstår man godt. For John Kahrs visuelt overdådige animationfilm – primært holdt i sort og hvidt – er så super romantisk, at man må overgive sig og samtidig erkende, at Walt Disneys genialitet stadig præger de nye generationer.

MORNING *****
Det irske bidrag, Cathy Bradys MORNING, byder på et møde med den hovedpineplagede Mary og en emsig fotograf. Snart får vi indblik i den grufulde begivenhed, der er gået forud for deres møde. En lavmælt men dyb fortælling ikke kun om tab, men også om hvordan man kommer videre.

EL VENDEDOUR DE HUMO *****
Spansk animation lever i bedste velgående – hvad Jaime Maestro Sellés’ Goya-vinder er et bevis på. Her går humor hånd i hånd med kreativitet, og resultatet synes både overraskende og forfriskende. En musikalsk og medrivende lille tegnefilm tilsat en ikke ubetydelig portion magi.

TRISTAN ******
Skoledrengen TRISTAN har en særdeles veludviklet retfærdighedsans, og da hans lærer undlader af gribe ind overfor drilleri af en klassekammerat, går TRISTAN til inspektøren. Her tager historien en ganske uventet drejning. Mathew Moores TRISTAN er en fortryllende fortælling om den på een gang irriterende og elskelige TRISTAN, som man bestemt ikke bør undervurdere. En helt igennem charmerende australsk kortfilm, der slet ikke kan undgå at fremkalde smil og glæde.