LA CAGE AUX FOLLES

★★★★☆☆

Jerry Hermans Tony-belønnede musical LA CAGE AUX FOLLES er atter engang på Aarhus Teaters repertoire og det er der bestemt grund til at glæde sig over, selvom det forekommer noget uopfindsomt, når teatret har forsømt andre slidstærke Herman-værker som "Mame" og "Hello, Dolly".

Spørgsmålet er da også om dette homoseksuelle martyriespil, som vi kender fra filmene "Mød min hr. mor" og "The Birdcage", ikke virker en smule forældet idag, når man tager i betragtning, at premieren på Aarhus Teater sker næsten samtidig medl legaliseringen af homoægteskaber i Frankrig. På den konkurrerende landsdelscene i Aalborg har man i al fald i højere grad forstået at opdatere et ældre værk, så støvet for alvor letter.

Nuvel, LA CAGE AUX FOLLES lader sig heldigvis også og måske især nyde i nostalgiens skær, og de kulørte danseoptrin serveret af en broget flok transer sætter stadigvæk fut i publikum.

Men det er unægteligt en skam, at man ikke i højere grad har prioriteret at finde skuespillere, der kunne yde Hermans sange fuld retfærdighed. Anders Baggesen får os næsten til at tro, at stemmen er hvad den har været, fordi hans spil både griber og morer. Niels Ellegaard virker derimod atter engang fejlplaceret og uoverbevisende som forelsket homoseksuel, og får publikum til at krumme tæer i flere sangnumre.

Jesper Dupont og Lykke Sand Michelsen illuderer udmærket som det unge par, og Frederik Ømann har et originalt bud på den teatralske stuepige. En tung og næsten ukendelig Jens Zacho Böye danner desuden et odiøst par med den altid spillelystne Kirsten Norholt.

Veteranen Matt Ryan udviser fornemmelse for genren, men spillescenerne slæber sig af sted flere steder, så vi kommer op på en spilletid på næsten elleve kvarter. Underholdningsværdien dykker da også undervejs, men Aarhus Teater når gudskelov i mål.