★★★★★★
Aalborg Teaters direktør Morten Kirkskov, spillede en markant birolle i den veloplagte filmkomedie EN KORT EN LANG, og nu præsenterer han en mindst ligeså sprudlende scenemusical under samme navn. Martin Brygmann har udbygget flere af sine filmsange bl.a. det smukke titelnummer samt suppleret med flere ganske iørefaldende melodier, som leveres af en række musikere, der så
at sige spiller med på scenen. Og i Jonas Fly Filberts opfindsomme scenografi fungerer denne idé optimalt og giver samtidig forestillingen ekstra dynamik.
Instruktøren Niclas Bendixen (der sammen med Kirkskov har stået for den sceniske bearbejdelse) tryller på scenen med ensemblet, så man har lyst til at give en krammer til hver og en.
Carsten Svendsen og Mads Rømer Brolin-Tani overgår ubesværet Mads Mikkelsen og Troels Lyby, og virker langt mere overbevisende som homopar. Rikke Lylloff har en sval neurotisk sødme som pigen imellem dem, og står derved i skærende kontrast til Lise Baastrup, der som opkørt lesbisk slår sit navn fast som teatrets komiske førstedame.
Også den karismatiske Kenneth M. Christensen får en personlig succes ud af forestillingen som den sexfikserede heteroven, og det kan man nu ikke fortænke vennen i at være, når alle hans kvinder spilles og synges af Amalie Dollerup.
Marianne Høgsbro behøver ikke megen plads hverken som mor eller sygeplejerske for at tage stik hjem, og endelig må vi ikke glemme Mikkel Kaastrup-Mathew, der får en både rørende og morsom figur ud af Simon, den usikre unge bøsse. I filmen får denne figur en noget hård medfart, men sceneudgaven rummer heldigvis et større hjerte.
Netop fordi sceneudgaven i højere grad end filmen tager sine figurer alvorligt samtidig med at den oser af bramfri
kærlighed, flyver vi op af sædet til sidst for at hylde forestillingen og dens medvirkende.