BARE ÈN GANG TIL

★★★★★☆

En Preben Kaas-cabaret viser sig at være en god ide, især når den realiseres så fornemt som tilfældet er på Njalsgades lille scene PLAY (bag Superbrugsen!) Her guider den talentfulde revyskuespiller Rasmus Krogsgaard os igennem Preben Kaas’ liv – kun støttet af Kaas’ egne ord. Det er lidt af et sats, men den elegante Krogsgaard slipper godt fra det, smukt støttet af Mickey Pless samt en instruktør, der tydeligvis har forstået sit stof, Jan Hertz.

Mesterværket Lykke Er… løber som en rød tråd gennem forestillingen, og den vise synes jo netop at være en rejse gennem livet. Barndommens uskyld havde Kaas tydeligvis fornemmelse for, men det gennemgående træk i hans tekster er fascinationen af kvinder. Uanset om de hed Kis, Tut eller Frk. Abildgaard. At der er tale om en kompliceret fascination fornemmer man også, ikke mindst af den djævelsk drilske Hva’ Ska’ Vi Med Kvinder?

Rasmus Krogsgaard har tydeligvis nøje udvalgt teksterne, og de Kaas-viser, som ikke har deres naturlige plads i denne forestilling, men som alligevel hører blandt højdepunkterne i Kaas’ karriere glemmes ikke, men spilles som stemningsskabende musik inden forestilling. Krogsgaard begrænser sig heller ikke til at fortolke teksterne, men bidrager også musikalsk til forestillingen på diverse instrumenter. Et glimrende lille program giver desuden en fin oversigt over de anvendte tekster. Med andre ord… der er tænkt på det hele. Og så kan det jo være lidt svært at slutte af, når der er så meget guf at øse af.

Men man må virkelig håbe, at det københavnske publikum tager godt imod den sympatiske Dirch-belønnede Krogsgaard, for både han og forestillingen fortjener større synlighed.