★★★★★☆
På Østre Gasværk forsøger man at genoplive Lars Norén, der i 80erne og 90erne dominerede de danske scener med sin flænsende dramatik. DÆMONER bliver regnet blandt Noréns bedste stykker, selvom han synes i lidt for høj grad at have studeret Edward Albees mesterværk "Hvem er bange for Virginia Woolf?", hvor omdrejningspunktet også er et midaldrende barnløst par, der får besøg af et yngre avlsdygtigt ditto. Men hvor Albee forstår at skildre sine karakterer med stor kærlighed, forekommer Noréns
stykke bare ondt.
Opsætningen af DÆMONER fejler dog ikke noget. Rikke Juellunds storartede scenografi danner den perfekte følelseskolde ramme om det golde ægtepars destruktive samliv. Måske skulle man i højere grad bænke publikum rundt om scenen end opad, for til skuespil af denne type kan man altså godt komme for langt væk.
Lars Mikkelsen og Anette Støvelbæk danser længe rundt om
hinanden, og først i anden akten slår der for alvor gnister
mellem dem. Hans moderbinding og biseksualitet kommer for alvor op til overfladen og måske var hun i virkeligheden mere
forelsket i sin første mand?
Det unge par, der bliver vidne til det drabelige ægteskablige
opgør og som i sidste ende må betale prisen, spilles ikke uden humor af Peter Oliver Hansen og Camilla Bendix. Sidstnævnte har sjældent været bedre og mere fri af manerer.
Karen-Lise Mynster bør roses for sin fint afstemte
iscenesættelse, men helt skjule stykkets hulhed kan hun trods alt ikke.
.