★★★★☆☆
Københavns Musik Teater har fået besøg af en kæk ungdomsforestilling, der sætter fokus på, hvordan Romeo og Julie-myten påvirker vor tid kærlighedsforhold. Den ophøjede kærlighed synes at have svære vilkår, når man lige skal se en nye serie på flimmeren og svare på diverse beskeder på Facebook eller Tinder…
Thea Kulsvig giver et ambitiøst og talentfuld, men også noget rodet bud på, hvordan virkeligheden ser ud i dag for unge elskende og hvordan vi stadig bliver påvirket af drømmen om den store kærlighed og den eneste ene gennem film og tv. Det er tilmed lykkes for iscenesætteren Anna Malzer at omsætte ordene til en ganske dynamisk og levende forestilling – godt hjulpet af scenografen Maren Birkbøll Auzias, der fikst udnytter både tremmeseng, græsplæne og stige.
En enkelt guitar kan åbenbart sagtens gøre god fyldest som musikalsk opbakning, og de fire medvirkende skuespillere virker hver på deres måde ret veloplagte.
Jeppe Alsgaard Pachai har en genkendelig charme, der indgyder fortrolighed, men får også antydet, at han rummer andre facetter end det umiddelbart sympatiske. Og Kattrine Bøttcher har både sødme og slagfærdighed som hans udkårne. Rasmus Condell imponerer især med sin flotte sangstemme og Louise Bonde viser alsidighed i de dramatiske udtryk – ikke mindst mod slutningen.
De mørke og dystre scener kunne med held trimmes lidt, så ROMEO OG JULIE KOMPLEKSET kommer ned på under fem kvarter i modsætningen til halvanden time. Men så bliver den også velegnet til at besøge diverse skoler.