★★★★☆☆
Norges førende instruktør Bent Hamer er tilbage i vanlig munter stil med et godt blik for menneskenes dårskab. Kærligheden til det aparte og anderledes præger også fortællingen om kvinden Marie, der arbejder for sin fader Ernst på Instituttet for Mål og Vægt. Faderens død vender op og ned på hendes veltilrettelagte hverdag, og hun konfronteres med følelser, hun ikke troede, hun havde.
Ane Dahl Torp, som tegnede et yndigt portræt af "Kammerat Pedersen" i filmen af samme navn, er knivskarp som kontrolfreaken Marie, der langt om længe erfarer, at ikke alt i denne verden kan måles og vejes. Og hun får mere end kapabelt modspil af Laurent Stocker, der siden César-triumfen med komedien "Ensemble, C’est Tout" har hørt til La Comédie Françaises mest skattede skuespillere.
1001 GRAM fremstår som en kær komedie om at favne tilværelsens kaos og være åben for kærligheden. Bent Hamer holder med vanlig konsekvens filmen i en stram og kølig visuel stil, og en stilfærdig humor strømmer gennem filmen, og sikrer en let og frydefuld stemning. Man kunne nok havde ønsket lidt færre scener fra Maries glædesløse liv og lidt flere fra de mere appetitlige udflugter til Frankrig, men vi hygger os samtidig med, at vi genkender kontroltrangen i en lidt for skematisk hverdag.