★★★★★☆
Martin Lyngbo har allerede udrettet en del mirakler på Mungo Park, og alligevel fremstår hans dramatisering af Hans Falladas roman LILLE MAND HVAD NU? ("Kleiner Mann – Was Nun?") som endnu en sejr.
Nu kan man se eller gense denne og andre Mungo Park-forestillinger på Aveny T i en begrænset periode. Og selvom romanen er fra 1932 og præsenteres i et enkelt og relativt klassisk snit, så forkommer stoffet yderst relevant lige netop nu, hvor krisen er blevet til hverdag for mange mennesker.
Anders Budde Christensen får sin hidtil største chance på teatret og kvitterer med et foreløbig karrierehøjdepunkt, der netop har udløst en velfortjent Reumert-nominering for bedste mandlige hovedrolle. Med den sociale indignation helt inde under huden raser han mod bureukratiet som den skrøbelige Johannes Pinneberg for i næste øjeblik nænsomt at lægge det lille barn på sengen. Allerfineste er han, når han tør poesien, så vi for alvor ser den lille mand, der vil alt det gode, men som tvinges ud i politisk og menneskelig armod af tilværelsens grumheder.
Marie Rich har heller aldrig været bedre end som hans elskede hustru. En fighter, en loyal støtte samt en god kone og mor, men i lighed med talrige andre hæderlige mennesker kan heller ikke hun stille noget op imod de ugunstige livsvilkår.
Et utal af birollerne males med bred pensel og stor underholdningsværdi af Marianne Mortensen og Henrik Prip, der især i anden del får tilført diverse portrætter dybde og finhed. Deres mange imponerende skift i Rikke Juellunds glimrende scenografiske karrusel omfatter også stemningsgivende bidrag til forestillingens musikalske kulisse, som Jonas Munck Hansen står i spidsen for.
Velvalgte tyske sange fra 30erne giver forestillingen et velgørende episk flow, og kombineret med Lyngbos legende og konstant opfindsomme iscenesættelse får vi en velafbalancet rytmisk forestilling uden eet overflødigt øjeblik.
LILLE MAND HVAD NU? må med andre ord regnes blandt teatersæsonens bedste og vigtigste oplevelser.