★★★★★★
En af årets absolut fineste film kommer fra Polen, et filmland med stolte filmtraditioner takket være bl.a. instruktører som Roman Polanski, Andrzej Wajda og Krzysztof Kieslowski. Pawel Pawlikowski synes alle godt på vej til at indskrive sig i historien med sit portræt af pigen Ida, der er vokset op på en katolsk klosterskole.
Inden hun aflægger sit endelige løfte, skal hun dog besøge sin eneste overlevende slægtning, moster Wanda. Det viser sig, at moster Wanda har et særdeles afslappet forhold til alkohol og mænd, men hun er også en snarådig dame, der beslutter sig for at hjælpe IDA med at finde familiegravstedet.
Det kommer der en forunderlig udflugt ud af, der river op i fortidens syndere, og som får fatal betydning for dem begge.
I sublime sort/hvide billeder kommer vi både på en fysisk rejse gennem et forsømt Polen og på en sjælelig rejse ind i sindene på disse uhyre forskellige kvinder. Filmen tager ofte nogle uventede drejninger, hvilket også tilfører den en konstant underholdningsværdi. Og såvel Agata Trzebuchowska som IDA og Agata Kulesz som Wanda leverer skuespilkunst af fineste karat.
IDA minder os om, at filmkunst kan komme fra alle verdenshjørner, og at vi derfor bør pege vores følehorn i alle retninger, så vi undgår blot at vælge det sædvanlige.