GLASMENAGERIET

★★★★★★

Tennessee Williams’ gennembrudsværk GLASMENAGERIET viser sig atter som en tidløs klassiker i Kaspar Rostrups nænsomme instruktion. Rostrup tror på sin tekst, og prøver ikke for enhver pris at forny universet, men stoler på, at publikum sagtens kan relatere til handlingen alligevel. Og selvfølgelig kan publikum det. For GLASMENAGERIET er langt fra kun beretningen om en halt pige, der forsøges giftet bort af hendes stadig mere desperat mor. Det er også en fortælling om vigtigheden af at se sandheden i øjnene – i en erkendelse af drømmenes uundværlighed.

Tennessee Williams kaldte selv stykket for "a memory play", og han har tydeligvis ladet sig inspirere af sine egne barndomsminder i portrætterne af den dominerende uoplyste moder Amanda, den deforme og sygeligt generte søster Laura samt – Williams alter ego – den lettere alkoholiske og desillusionerede forfatter Tom.

Karen-Lise Mynster kan fejre 40 års skuespillerjubilæum med pragtrollen som Amanda. Hun forfalder ikke til at spille nedad som både Katharine Hepburn og Joanne Woodward gjorde det på TV og film. Mynster forsvarer Amandas til tider både egoistiske og enfoldige beslutninger, for denne Amanda handler, som hun gør, fordi hun føler sig nødsaget til det.

Også den unge generations repræsentanter yder deres bedste. Jens Frederik Sætter-Lassen har den helt rigtige kombination af følsomhed og intelligens som Tom ligesom Ena Spottag virker både sårbar og ensom som krøblingen Laura. Føj dertil Nikolaj Bjørn-Andersen som den unge mand, der synes at være familiens sidste redning, og man har et noget nært perfekt skuespillerfirkløver.

Med GLASMENAGERIET generobrer Kaspar Rostrup sin position som en af vore største og fineste instruktører. For Tennessee Williams er der tale om et velkomment kunstnerisk comeback på de danske scener og det giver mod på mere. Stykker som "Suddenly Last Summer" og det pulitzerprisbelønnede mesterværk "The Night of the Iguana" har tilmed aldrig været spillet i København, så der er ingen tid at spilde.

GLASMENAGERIET har været på turné rundt i landet, inden den nu indtager Hippodromen på Folketeatret. Må den også her blive modtaget med røde lygter og slukkede mobiltelefoner.