JØDISK FILM FESTIVAL

The Congress

★★★★★☆

Bethlehem ★★★★☆☆

Årets jødiske festival bød på to usædvanligt spændende nye film af jødiske instruktører.

Åbningsfilmen THE CONGRESS modtog tidligere på sæsonen Det Europæiske Filmakademis pris for bedste animationsfilm. Instruktøren Ari Folman (Golden Globe- og Bodilvinder for mesterværket "Waltz With Bashir") har ikke mistet ambitionsniveauet, og selvom om historien om skuespillerinden, der sælger sig een gang for alle som computerprodukt, bliver noget anstengt, så er THE CONGRESS en overvældende oplevelse med en overdådig blanding af animation og virkelighed.

Robin Wright yder en af sine bedste præstationer som forbitret skuespillerinde med et sygt barn og blandt filmens biroller glæder man sig over Paul Giamatti som hendes idealistiske ven.

THE CONGRESS udspiller sig i et sci-fi univers, som adskiller sig radikalt fra andre sci-fi værker som "Star wars" og "Star
Trek." Her er det animatorerne, der i bogstaveligste forstand tegner fremtiden, og de filosofiske spørgsmål i filmen synes både vigtige og stadig mere relevante.

Yuval Adler BETHLEHEM var israelsk Oscar-kandidat i år, og fortælller ejendommeligt nok noget nær den samme historie om den palestinensiske kandidat "Omar", der rent faktisk opnåede en Oscar-nominering. Man må også indrømme, at "Omar" rummer flere filmiske kvaliteter end BETHLEHEM, men på eet punkt er BETHLEHEM "Omar" overlegen. Der udvises en større forståelse for modpartens følelser og det signal bør man ikke klante den israelske Ambassade for at sende – tværtimod. Derimod trækker brutaliteten i BETHLEHEM ned, og den bevirker kun, at denne beretning komme i fare for at virke ordinær.

Men ligesom i "Omar" bliver skuespillerne filmens store redning, for spillet er på et højt niveau også i denne film. Og vi får lov til at nære størst ømhed for en ung palestinensisk fyr – lige ind til sidst i al fald.