Månedens opera:

MANON

Malmø Opera

★★★★★☆

Abbé Prévosts skandaløse roman "Manon Lescaut" fra 1731 tegnede et portræt af en pige, der af ren grådighed solgte sin sjæl for penge. Det vakte så voldsomt anstød i dens samtid, at bogen blev forbudt, men siden opnåede den status som litterær klassiker og inspirerede andre kunstnere i deres arbejde. Således danner historien grundlaget for flere vægtige operaer såvel som en ballet, der kan opleves på Det Kongelige Teater til februar, og mange husker sikkert stadig Henri-Georges Clouzots filmiske mesterværk, guldløve-vinderen "Manon".

Men allerede nu kan man nyde komponisten Jules Massenets hovedværk "Manon" for fuld udblæsning på Malmø Opera. Renaud Doucets pragtopsætning vokser gradvist i status og format i takt med at pigen Manons tragiske skæbne folder sig ud for vore øjne.

André Barbes fabulerende scenografi med både guldramme og glasstykker afspejer karakterne såvel som publikum. For lever vi ikke mere end nogensinde i en tid, hvor guld er blev gud? De gloriøse kostumer har primært hentet inspiration i den overdådige Belle Époque-epoke, og på Malmø Opera står man i overdådighed ikke tilbage for Paris.

Det franske sprog lyder måske knapt så elegant på disse kanter, men til gengæld synges der på internationalt niveau. Ikke mindst hovedrolleparret forløser lidenskaben i dette blødende smukke kærlighedsdrama, så det bliver nærværende og i perioder direkte gribende. Georgia Jarman gør glimrende rede for kompleksiteten i Manon – mær og madonna i samme skikkelse. Og Joachim Bäckström åbenbarer en vidunderlig fylde i stemmen som den fatalt forelskede "chevalier". Men også Daniel Hällström som hans far har ære af forestillingen i lighed med Malmö Operas forbilledlige kor.

Dirigenten Ralf Kircher har styr på tropperne i orkestergraven, og Jules Massenets musik kan måle sig med selv de største italienske komponisters. Det er iøvrigt også Massenets musik, der danner grundlaget for den kommende Manon Lescau-ballet på Det Kongelige Teater, dog ikke Massenets egen Manon-musik.