HIL, CÆSAR!

★★★★★☆

Joel og Ethan Coen har både skrevet og instrueret denne ødsle kriminalkomedie, hvis plot forekommer ligeså absurd, som de film, der løbende parodieres i den.

En stjernespækket rolleliste kaster glans over birollerne omkring Josh Brolins genresikre portræt af Eddie Mannix. Eddie er en såkaldte "fixer", som i Hollywoods storhedstid havde til opgave at udføre håndfast personalepleje i drømmefabrikken så lydløst, at skandalepressen aldrig hører om det.

Men HIl, CÆSAR! er først og sidst en skamløs hyldest til filmbyen over dem alle. Vi får et væld af scener, der refererer mere eller mindre direkte til fortidens masseproducerede filmtyper: De naive westerns, hvor der altid var plads til en sang, de romerske storfilm – nu med George Clooney i Ben Hur’ske omgivelser – og marine-musicals med en veloplagt Channing Tatum. Festligst er dog hyldesten til de såkaldte svømme-film med Esther Williams – frit og forrygende fortolket under andet navn af Scarlett Johansson, der også kan illudere film noir-diva overfor Brolins Dashill Hammett-inspirerede problemløser.

Tilda Swinton dukker også op i en bizar dobbeltrolle som legendarisk sladderskribent (og dennes søster!). Ralph Fiennes’ excentriske instruktør har et morsomt sammenstød med Alden Ehrenreichs betagende bonderøv, som viser hvor langt, der kan være fra at svinge lasso i diverse cowboyfilm til at spille skuespil og rent faktisk sige replikker.

Blandt de mere uhyggelige gensyn finder man Christopher Lambert og Dolph Lundgren, og Fru Coen alias Frances McDormand har en såkaldt "cameo" ( et venligt ord for en lillebitte rolle), som filmklipper med lidt for langt tørklæde.

Man nyder denne gloriøse, kærlige og ganske vittige genskabning af fortiden, men kan dog ikke lade være med at spørge sig selv, om brødrene Coen ikke kunne have udviklet en iidt stærkere historie, når man nu har valgt at bruge så mange ressourcer på HIL, CÆSAR!.