KOOL KOOL KINA

★★★★★☆

Det lukningstruede teater Teater Katapult i den stadig mere kulturfjendske kommune i Aarhus viser lige netop hvorfor bør støtte Teater Katapult lige nu og fremover.

KOOL KOOL KINA markerer et kunstnerisk comeback for den serbiskfødte danske dramatiker Aleksa Okanovic, der med stykker som "Diamond/Dust/Shoes" på det stærkt savnede Café Teater slog sit navn fast i dansk teater i starten af dette årtusinde.

Han skildrer et let genkendeligt vestligt paranoia, hvor vi har travlt med at kriminalisere alt hvad der har med Kina at gøre: Fra facebook-grundlæggeren Mark Zuckerbergs ægteskab med en kineser og Kinas opkøb af Spotify til deres aktiemajoritet i General Motors og ejerskab af Snapchat, Hilton-hotellerne, mobilfabrikanterne Motorola etc. etc.

Men så er der den Kina-kære historieprofessor Oskar, som slet ikke kan skjule sin begejstring for Kina og kinesernes evne til at hæve levestandarden i det store land.

Jens Albinus spiller ham med gnistrende lidenskab og kulsort humor – en mand, der nærmest indbyder til at blive fyret, når han udbreder sig om Kinas fortræffeligheder på sin blog.

Men skal der ikke være plads til folk som Oskar, der går imod alle de gængse holdninger, og udfordrer vores fordomme? KOOL KOOL KINA får os til at se kvaliteterne i denne stadig mere vanvittige mand, hvis begejstring for Kina efterhånden får erotisk karakter.

Linh Tuyet Le kan både illudere som dorsk sexarbejder på en sløv natklub og engageret kinesisk kunstner. På lignende måde overbeviser Sofia Mileva Čukić både som repræsentanter for diverse autoriteter på arbejdspladser, men også som Oskars forsømte datter.

Simon Bobergs rebelske iscenesættelse får det hele til at gå op i en højere enhed, og dynamoen Jens Albinus bekræfter endnu en gang, hvorfor han hører blandt vor lands mest seværdige skuespillere.

Hvis ikke denne forestilling kan få Aarhus Kommune til at vende sig væk fra deres stadig mere event-orienterede og happening-fikserede form for kulturpolitik til en mere langsigtet og generøs støtte til eksempelvis Granhøj Dans, Bora Bora og Teater Katapult, så er der sådan set slet ingen grund til at holde festuge senere på året.

(Michael Søby)