★★★★☆☆
Park Chan-wook, manden bag "Oldboy" og "The Handmaiden", har med DECISION TO LEAVE skabt sin hidtil bedste film. Et veldrejet passionsspil, der synes inspireret af filmnoir-klassikere som "Postbudet banker aldrig to gange" og "En kvinde uden samvittighed", men som samtidig har en selvstændig skarp moderne stil, der er helt sin egen.
Park Chan-wook modtog da også Cannes filmfestivalens pris for bedste instruktion takket være DECISION TO LEAVE ("Heojil Kyolshim"), der er Sydkoreas officielle Oscar-kandidat.
At Det Amerikanske Filmakademi har fået et godt øje til sydkoreansk film, ved vi via "Parasite", der helt sensationelt ikke blot vandt en Oscar for bedste internationale film, men også for bedste film. Så vidt kommer det ikke til at gå for DECISION TO LEAVE, men foreløbig er filmen shortlistet til en Oscar, og en nominering synes slet ikke umuligt p.t.
Historien om den småtriste politimand Hae-Jun, der gradvist forelsker sig lidenskabeligt i en bjergebestigers kinesiske enke, er fortalt med en streng visuel stringens og understøttet af underlægningsmusik, der afslører store dybe følelser.
DECISION TO LEAVE rummer en kunstnerisk præcision, der giver plottet en næsten hypnotisk fascination, og alle roller i det homogene ensemble forekommer velbesat.
To timer og 18 minutter er naturligvis lang tid, men har man først vænnet sig til det adstadige tempo, følger man gerne med i den fatale konflikt mellem at gøre sin pligt og at følge sit hjerte. Et konflikt, som låner uventet dybde til en tilsyneladende uløselig kærlighedshistorie.