NÅR MØRKET FALDER PÅ

★★★☆☆☆

True Crime-dramaer er mere populære end nogensinde – seerne kan simpelthen ikke komme tæt nok på volden.

Randers Teater og Teatergrad forsøger sammen at kigge bagom et par af disse historier i NÅR MØRKET FALDER PÅ – med et sobert resultat.

I Randers blev forestillingen spillet i Østre Kapel, mens man i København først kan se NÅR MØRKET FALDER PÅ i Hans Egedes Kirke og senere i Politimuseet inkl. en relateret udstilling.

Julie Riis og Daniel Beversee spiller begge med megen naturlighed op imod hinanden, og iscenesætter Pelle Nordhøj Kann viser atter talent for at udnytte et nyt teaterrums dramatiske muligheder – i dette tilfælde et kirkerum.

Julie Petrine Glargaards ganske velfungerende stykke, er nok lige rigeligt 1:1 – vi savner faktisk lidt drama og fremfor alt overraskelser, da fokus synes at være på skyld og sorgbearbejdelse.

Men en mini-udstillingen foran alteret givet et vis indblik i kriminaliteten i Danmark og en bekymring i forhold til de 14 måneders ventetid, som psykisk syge må leve med, hvis de vil i behandling.

NÅR MØRKET FALDER PÅ hjælpes godt på vej af rent stemningsmæssigt af Marie Louise von Bülows musik, og publikum bidrager også til den musikalske ramme i form af en afsluttende fællessang til teenagepigen Majas begravelse.

Hendes morder blev aldrig fundet, og dermed bliver NÅR MØRKET FALDER PÅ også på sin egen beskedne måde en relevant forestilling.

(Michael Søby)