★★★★☆☆
En af dansk films mest ukuelige ildsjæle hedder Carsten Brandt, der i et halvt århundrede har stået i spidsen for Danmarks hyggeligste biograf sammen med sin trofast viv Tine Blichmann.
Ved siden af denne bedrift har han også importeret, skrevet, produceret, instrueret og spillet hovedroller i mange bemærkelsesværdige teater- og filmproduktioner, og nu har han endelig premiere på sin film DEN MILDE SMERTE, som han har arbejdet på i godt 20 år.
Man mærker virkelig, at filmen har kostet hjerteblod, og med en samlet længde på 4 timer og 40 minutter plus en pause mellem de to dele, har han virkelig skabt en film, der skiller sig ud fra den øvrige danske filmproduktion.
Med så stor en afstand mellem optagelserne og et relativt lille budget undgår man ikke ujævnheder, men DEN MILDE SMERTE er ikke desto mindre en film både med poesi og kærlighed, og en god portion livsvisdom kilet ind i sprækkerne.
Carsten Brandt spiller selv en filminstruktør (hans alter ego?), der rejser til Sverige for i isolation at færdiggøre en film, han har arbejdet på i over 20 år. En film om forfatteren Thorkild Hansen, men samtidig også en rejse ind i sit eget sind i håb om at finde svar på livets store spørgsmål.
Rejsen bringer os rundt om i Danmark, til Sverige, Frankrig, Italien og Egypten – med instruktørens moder som historiens ramme-figur. Fotograferne Jean-Yves Dion og Sigurdur Sverrir Pálsson formår både at indfange sollyset ved Como-søen og en gammel egypters livskloge øjne. Stig Christensens stemningsmættede musikalske bidrag bør heller ikke undervurderes.
De fleste af filmens optagelser stammer fra 2004/2005, og Carsten Brandts evne til at finde talent fornægter sig heller ikke i denne film. Således spilles rollen som den unge Thorkild Hansen af en ung og følsom Caspar Phillipson, senere kendt som John F. Kennedy i den amerikanske spillefilm "Jackie" og for en meget vittig præstation i TV-serien "Orkestret".
Caspar Phillipson høstede for få år siden også mange personlige roser for sin Tom Lehrer-cabaret, der stadig er på repertoiret i Posthus Teatret.
Også Laure Calamy, der som ung spillede Thorkild Hansens frække franske ungdomskæreste, har opnået stjernestatus, siden Carsten Brandt fandt hende i Paris. Tidligere på året kunne man således se hende i en César-belønnede hovedrolle-præstation i komedien "Antoinette dans les Cévennes" i forbindelse med de franske filmmandage i Grand. Men hun strutter også af talent i DEN MILDE SMERTE, så man forstår Thorkild Hansens betagelse af hendes smittende sanselighed.
En purung Kasper Leisner formår ligeledes at gøre et betydeligt indtryk. Han spiller Thorkild Hansens nære ven, hvis liv pludselig tager en ganske uventet drejning. Leisner har siden optagelserne haft en flot teaterkarriere bl.a. på Mungo Park, og han også huskes for krimiserier som "Bedrag" og "Kastanjemanden".
Den svenske skuespillerinde Ewa Fröling havde den kvindelige hovedrolle i Ingmar Bergmans "Fanny og Alexander", men var endnu bedre i Carsten Brandts Lars Norén-filmatisering "Dæmoner" fra 1986. Nu får vi et dejligt gensyn med hende i DEN MILDE SMERTE i to nøglescener, der bekræfter at talentet er intakt.
Carsten Brandts gamle mor ønskede, at sønnen skulle lave en film om kærlighed, og sådan er det heldigvis også blevet. Både moderkærligheden, kærligheden til den øvrige familie, til kvinder og vennerne, og kærligheden i det hele taget.
Men måske især kærligheden til livsledersagersken Tine Blichmann, der havde den kvindelige hovedrolle i Carsten Brandts alt for sjældent sete debutfilm "92 minutter af i går" fra 1978, og som også dukker op i et velvalgte glimt i DEN MILDE SMERTE. Man fornemmer, at livssmerten trods alt bliver mildnet med en kvinde som hende ved sin side, og måske man så i virkeligheden kan klare alt?