RAPUNZEL

★★★★★★

Eventyrteatret har i over tre årtier kandideret til titlen Danmarks bedste børneteater, og man går aldrig uimponeret hjem fra deres forestillinger. Deres seneste – RAPUNZEL – indgår smukt i sejrsrækken, og både teatrets grundægger Susanne Vognstrup, manuskriptforfatter Gunvor Reynberg og iscenesætter Bo Skødebjerg fortjener ros for, hvordan de i år har har favnet diversiteten på så mange områder. Uanset om du er lille eller stor, uanset køn eller hudfarve, så er der plads til dig på scenen i Tivolis Glassal – og denne holdning smitter af på de optrædende børn – og på publikum.

Brødrene Grimms eventyr om den langhårede RAPUNZEL bliver til en stærk fortælling om retten til at være og vise, hvem man er.

I landet Heroikom må RAPUNZEL skjule sin hårpragt af frygt for ikke at være som alle andre. Men det findes heldigvis en anden mere farverig verden ved navn Irisia, hvor alle – uanset fysiske særkender – kan føle sig velkomne.

Brødrene Mathias og Rasmus Munch Madsen debuterer med bravour som musical-komponister i Eventyrteater-regi, og de rappe sange tåler tilmed et genhør, så man gør klogt i at sikre sig CD’en, mens tid er.

Anders D. Bendstrups scenografi med glinsende bjerge, og ikke mindst 20-års jubilaren Christine Brinckers helt overdådige kostumer og parykker bidrager i den grad til festlighederne. Selv de lækre lune popcorn kan ikke konkurrere med publikums opmærksomhed, når de mange sprudlende unger slår sig løs på scenen.

Små og store roller er lige vigtige, for de kræver alle, at man spiller med overbevisning, og det gør hele ensemblet heldigvis.

Julia Bircow har en dejlig naturlighed som Rapunzel, og hos hendes blodsøstre Cauda og Taraxa bemærker man blandt andet Freja Larsens smukke stemmeklang og Emma Grant-Rosendahls sans for at sige replikker.

Leopold Christian Ingolf af Rosenborg formår i rollen som Feri virkelig at underholde med sin dans (cadeau også til koreografen Henrik Lund), og som Salta synes Erik Hald at have et udpræget komisk talent. Charmetroldene Theo Leonardo Hansen (Flexi) og Isak Faurholm (Dip) får også markaret sig positivt i lighed med de tre totter: Liva Piil, Noemi Carbone Mannov og Mia Ellen Kjær.

Eventyrteatrets RAPUNZEL er med andre ord spækket med talent, og hverken børn eller barnlige sjæle må snydes for denne generøse forestilling i efterårsferien.

(Michael Søby)