★★★★★☆
Malmø Opera går fra succes til succes i disse år, og musicalen ANASTASIA føjer sig ubesværet til rækken af storslåede velsungne forestillinger.
Den danske scenograf Benjamin la Cour har en stor andel i, at også denne opsætning gør lykke. I første akt tryller han med draperierne, mens vi oplever zsar-familiens storhed og fald. Efter pause tager han os med til Paris – komplet med Eiffeltårnet, Triumfbuen og – i denne sammenhæng mest relevant – Alexander-broen (Pont Alexandre III ). Intet under at også udlandet nu har bud efter Benjamin la Cour, der for alvor viste international klasse med "Klokkeren fra Notre-Dame".
Men svenskerne kan sandelig også, og samtlige medvirkende bekræfter, hvorfor Malmø Opera hører blandt de allerbedste musical-producenter i Norden.
Tuva B. Larsen har en flot og klar røst, der klarer samtlige musikalske udfordringer undervejs. Lidt mere mystik i spillet havde ikke skadet, men partiet er og bliver en personlig sejr for hende.
Også Andreas Weise som Dimitrij og Michael Jansson som Vlad lytter man til med fornøjelse, og Philip Jalmelid får givet rollen som Gleb sjæl og poesi med sin smukke stemme.
Lill Lindfors får givet den vigtige rolle som enkekejserinde stil og værdighed. I sidste ende er det kun hende, der skal overbevises om Anastasias eksistens og hende der afgører hendes skæbne. Lill Lindfors bliver forestillingens hjerte, og vi forstår både hendes umiddelbare skepsis og hendes længsel efter gensyn.
Johanna Hybinette har hentet inspiration fra filmen "Anastasia" fra 1956. Ingrid Bergman fik med titelrollen et velfortjent comeback efter at have forladt mand og barn for at leve i synd med instruktøren Roberto Rossellini på øen Stromboli.
Terrence McNallys manuskript dannede grundlaget for Broadway-musicalen, der gjorde god brug af Stephen Flaherty Oscar-nominerede musik fra animationsfilmen "Anastasia". På Malmø Opera kommer musikken også til sin ret dirigeret af Joakim Hallin, og operakoret yder også denne aften en formidabel indsats.
Så selvom russere og russisk kultur ikke er i kridthuset mange steder lige p.t., skal denne udgave ANASTASIA alligevel være velkommen – også i Danmark.
(Michael Søby)