★★★★★☆
Iscenesætter Kim Bjarke får et velkomment comeback i dansk teater med det fine kammerspil, som spiller på Vendsyssel Teater i Hjørring efterfulgt af en spilleperiode hos medproducenten Teater V i Valby.
Forestillingens udgangspunkt er er spritnyt stykke med titlen AFBRUDT SAMLIV, der ikke blot vandt talent-konkurrencen Dramatisk Debut tidligere på året, men også modtog publikumsprisen.
Den unge dramatiker Henriette Katrine Lund introducerer os til ægteparret Marianne og Carsten, der snart har været gift i et halvt århundrede og kender hinanden bedre end nogen andre. Men da Marianne rammes af Alzheimers, ændrer hendes personlighed sig, og dermed også deres ægteskab. Hun finder ro i pornofilmenes systematiske verden, men gradvist forsvinder grænserne mellem illusion og virkelighed.
Ligesom Sofiie Gråbøl i filmen "Rose" er Henriette Katrine Lund heller ikke er bange for den groteske humor, der kan opstå selv i en tragisk sygehistorie, men både hun, instruktøren og skuespillerne finder en fornem balance, der gør stykket til noget andet og mere end en dokumenteret sygejournal, men derimod et smukt livsbekræftende værk, hvor samvær bliver eneste værn mod ensomhed.
Lisbeth Gajhede, der kan fejre et flot 40-års skuespillerjubilæum i år, har aldrig været bedre end som den sygdomsramte Marianne. Selv når Mariannes handlinger forekommer mest bizarre, formår Lisbeth Gajhede at forene dem med en nænsomhed og poesi, der får os til at se igennem det umiddelbare og ane det uhyggelige tomrum, som Marianne nu skal navigere i. Lisbeth Gajhedes stemme er kun blevet smukkere med årene, og også de fysisk vovede scener bærer hun med stil og ynde.
Pludselig indser vi at Alzeheimers er meget mere end blot at glemme, hvor nøglerne ligger, men snarere er et spørgsmål om at føle sig alene og fremmed i et univers, man tidligere var fortrolig med. Hvis ikke Lisbeth Gajhedes mesterlige indsats medfører en eller anden teaterpris, så er der ingen rimelighed til.
Jørgen Bing er hende en glimrende medspiller, hans rådvildhed virker ægte rørende og hans afmagt forfærdende. En kærlig ægtemand, der lider ved at se sin elskede gå i opløsning.
Christopher Læssøe får maksimalt ud af rollen som håndværkeren, der først ikke forstå, hvad der sker i det lille hjem, men som gradvist forstår situationen og ikke mindst behovet for hjælp.
Et poetisk lydbillede og en sanselige scenografi bidrager til en perle af en forestilling, som alle vil have godt af at se.
(Michael Søby)