★★★★☆☆
Den legendariske italienske manuskriptforfatter og instruktør Ettore Scola blev hædret på Cannes filmfestivalen for filmene "Terassen" samt "Grimme, dumme og beskidte", mens både "En ganske særlig dag" og "Familien" opnåede Oscar-nomineringer i Hollywood. Men opnåede aldrig selv den æres-Oscar, han i den grad fortjente. Film som "Jalousi’ det med blomster", "Så gode venner var vi vidst", "Passione D’Amore", "Le Bal" og hovedværket "Den nye verden" ("La nuit de Varennes") vidner ligeledes om en plads blandt de allerstørste.
Han brød igennem i de tidligere 60’ere med sine skriftlige bidrag til både vovede dramaer ("Bordelpigen Adua") og uortodokse komedier (""Jeg – en playboy"). Hans manuskripter til Antonio Pietrangelis mesterværker "La Visita" og "Io la conoscevo bene" gav henholdsvis Sandra Milo og Stefania Sandrelli deres karrieres højdepunkter.
Så når man pludselig opdager en ny tekst med titlen "En skyformet drage" (“Un Drago a forma di Nuvola") af den store Ettore Scola, så har den i sagens natur interesse. Teksten ligger allerede til grund for en ny tegneserie, og er nu også blevet filmatiseret under titlen EN BOGHANDLER I PARIS (“Il Materiale Emotivo”) af Sergio Castellito, der selv spiller boghandleren Vincenzo.
En forunderlig, underfundig og eventyrlig historie, der også på film udspiller sig i et stiliseret hjørne af Paris. Her møder vi den melankolske Vincenzo, der huser sin invaliderede datter på ovenpå hans bog-mekka, og som selv tilsyneladende foretrækker at leve i drømmeverden (ikke ulig Giuseppe Tornatore "Stjernemageren", Sergio Castellitos gennembrudsrolle).
Men så dukker der en smuk og livfuld kvinde op (overbevisende gestaltet af Bérénice Bejo), og pludselig genopdager han, at der er en tilværelsen udenfor bøgernes verden, hvis man tør møde den.
EN BOGHANDEL I PARIS er både skabt med hyldest til den parisiske musikscene med vidunderlige viser sunget af Castellitos afdøde franske kolleger, Serge Regianni og Jeanne Moreau. Bliv endelig også siddende til sidste strofe er sunget, for Nina Simones finale er værd at vente på.
Besøget i den fine boghandel giver desuden lyst til at læse god litteratur, og man får ligeledes mod på et gensyn med Luchino Viscontis visuelt betagende Dostojevskij-filmatisering "Hvide nætter", der spiller en ikke uvæsentlig rolle i filmens handling.
Sergio Castellitos EN BOGHANDELI PARIS er et kærlighedsprojekt og når han hyrer den uforlignelige Sandra Milo (fra "La Visita" og diverse Fellini-film, så er det også en hyldest til Ettore Scola, der ville have værdsat filmens generøse tone.