★★★★☆☆
Restaurant Harmoniens ”Stevnske Tapas” efterfulgt af en delikat frugttærte er den perfekte optakt til HARMONIENS REVYPERLER 2022 i Rødvig, hvor man er omgivet af dejlige fotos af nogle af de allerstørste revykunstnere gennem tiden.
På scenen står Max Hansen atter i spidsen for et dygtigt revyhold, der foruden ham selv består af Flemming Jensen, Marie Mondrup og Susanne Breuning. Årets revy er dedikeret til Susanne Breuning, der i denne sæson kan fejre et imponerede 55-års jubilæum.
Kapelmester Morten Wedendahl har med kort varsel overtaget den musikalske ledelse og løst sine opgaver forbilledligt.
Langt fra alle tekster sidder som de skal til premieren, der også er plaget af lidt teknisk fnidder på lydsiden. Flemming Jensen, der også har leveret en del af teksterne, gør en festlig entré med en kærlig hilsen til Lone Hertz, der sidste år blev kåret som årets kvindelige revykunstner for sin indsats i Harmoniens Revyperler. Flemming Jensen er finest i sin egen opdatering af Johannes Møllehave-monologen "Det er nok bare synet" – med en dejlig melodi af Bent Fabricius Bjerre. I nummeret "Tyrolsk Yngelpleje" morer han desuden som bloddonor, der bliver forvekslet med en sæddonor.
Susanne Breuning lyser op i revyen med smittende energi og en nærmest naturstridig skønhed, hvad enten hun agerer jazzende husmor eller synger om alt det farlige indeni. Et lille lyrisk indslag kaldet "Tryl" viser endnu en facette i Susanne Breunings omfattende talent, der også omfatter koreografien til dette års revy.
Marie Mondrup optræder som snerpet erotisk forfatterinde i den efterhånden noget overrendte "Bip, Bap, bøp", men hun er endnu bedre som den sidste analoge person i en norsk tekst, som hun selv har oversat. Nummeret var også med i årets Kerteminde-revy, men har allerede opnået status som "revyperle".
Max Hansen tager sig endnu en munter fuldetur gennem publikum og ingen i dansk revy spiller denne rolle bedre end Max Hansen. Men rent kunstnerisk bliver højdepunktet revyklassikeren "Månemanden" med tekst af Børge Müller og musik af Aage Stentoft. I Morten Jørgensens scenografi får visen tilmed et aktuelt perspektiv, og bekræfter samtidig Max Hansens uforlignelige evne til at fortolke revypoesi.
Som medinstruktør i den sidste uge af prøveforløbet har Max Hansen haft Martin Miehe-Renard, og man fornemmer, at det ikke har været nogen nem opgave. Et nummer med den ganske originale titel "Troen kan flytte dværge" har slet ikke fundet den fornødne ro endnu, og selvom de fire medvirkende repræsenterer fire forskellige religioner, så synes de også at spille i fire forskellige stilarter.
Men til trods for en lidt for afslappet iscenesættelse får holdet spillet revyen til succes, og med et godt køkken i ryggen skal HARMONIENS REVYPERLER 2022 nok gøre lykke på flere fronter.
(Michael Søby)