TIVOLI VARIETÉEN 2022

★★★☆

Rasmus Botoft er tilbage med et nyt Varieté-show to år efter hans noget uoverbevisende forsøg på at relancere varieté-genren i Tivolis Glassal. Heldigvis er der fremgang at spore, men Botofts værtsskab er stadig så slapt og hans interviews så sløsede, at forestillingen går over en halv time over tid i forhold til de to timer, som personalet oplyste og varigheden også er anslået på Tivolis hjemmeside. Det er uprofessionelt og i øvrigt ganske unødvendigt.

Botoft kunne med fordel skære sin egen sang, eller i det mindste overlader det til et menneske, der kan synge, fordi selv hans figur Else er munter, forbliver sangnummeret "Det er Noget Farligt indeni" sært umorsomt – på trods af en potentiel skæg tekst.

Botofts lærermester Lars Knutzon fortæller små pudsige anekdoter om de store ofte internationale stjerner i 50ernes og 60ernes Tivoli-varietéer, men med Botoft som sparringspartner bliver det i længden for sludrevornt et møde, og Botoft gentager sig selv i ulidelig grad i et pludrende interview med mesterkokken Claus Meyer, der skal tilberede en ny potentiel køderstatning – med publikum som forsøgskaniner.

Danseindslagene fungerer bedst. Selene Muñoz forfører tilskuerne med sin heftige flamingodans, og Pantomime Teatrets prisbelønnede ballet "Meet Cute" – koreograferet af Robert Thomsen – gør også lykke i denne sammenhæng. Nu med livemusik leveret af Tivoli Varietéens eget band under ledelse af Peter Jensen. Aftenens veloplagte dansetrio bestod af Jennifer Wagstaffe, Vincent Vernal og Luis Fernando.

Mere problematisk forekommer gæsten Mads Vegas, der hverken er særlig dygtig til at jodle eller spille på sav, og hvis største bedrift syntes at være, at hans røgede skinker havde medvirket i den Reumert-belønnede forestilling "Rocky".

Nikolaj Schiøtz Winding skulle være barnebarn af den store sanger Aksel Schiøtz, men repertoiret viste sig unægteligt at være noget anerledes. Yndere af klassisk musik må forberede sig på et musikalsk chok, da Schiøtz’ barnebarn begynder at kvæde om "himlens fugle og skovens grønne træer" fra Morten Korch-filmen "Vagabonderne på Bakkegården".

Også valget af kvindelige kunstnere afspejler Botofts brede smag. Sabelslugeren Lucky Hell er et skræmmende bekendskab og sangerinden Alice Carreri synger nydeligt sange, der bringer mindelser om legender som Carmen Miranda og Sophia Loren, men det ferske kjolevalg forekommer ganske malplaceret og er blottet for temperament og sensualitet.

Digteren Lone Hørslev virker en anelse malplaceret, men åbenbarer dog en my af selvironi, da hun påtager sig at skrive et digt efter nogle dogme-agtige regler og på tid.

Hvis TIVOLI VARIETÉEN 2022 for alvor skal blive et tilløbsstykke, kræver det en stram disciplin fra Botofts side, og det synes ikke at være hans force. Carsten Svendsen viste ellers vejen i forestillingen "Divaer i Glas" for nogle år siden, og en iscenesætter udefra kunne sikkert også gøre underværker.

Men også den internationale profil – gerne med nordiske snert- kunne med fordel styrkes. Peter Jöback, Björn Skifs, Gitte Hænning, Jakob Oftebro, Pernilla August og mange flere har tidligere høstet stor succes i dansk regi, og kunne give lidt internationalt umf til Tivoli Varietéen og sikrer den en fremtid.

(Michael Søby)