★★★★★☆
Med revydirektør Henrik Baloo Andersen i spidsen er Hjørring også i år sikret en revy i den musikalske topklasse. Han sætter selv det høje niveau som kapelmester og musiker, og det uhyre velspillende og alsidige revyorkester består desuden af Dan Hejslet, Søren Baggesen, Jonas Lindh, Ole Albrechtsen og Michael Friis.
Som instruktør har Henrik Baloo Andersen hyret Michael Moritzen, og det er tydeligvis en mand, der kender Hjørring Revyens særlige DNA. Med en skøn sans for at forene tradition og fornyelse får han hele holdet til at funkle – godt hjulpet af Kirsten Brinks farveglade kostumer og en showscenografi, der passer perfekt til Vendsyssel Teaters store scene.
Trine Gadeberg er tilbage i sin glansrolle som Pelle, der denne gang er optaget af begrebet krig, men også det har hans far en meget kontant mening om. Pelle er en genial figur, der får sit eget show med premiere i Cirkusbygningen den 4. oktober forud for en omfattende turné landet rundt.
Men Trine Gadebergs største triumf denne aften bliver som leder af Dansk Folkedanserparti. En rapkæftet mokke, der blot kan konstatere, at gruppen bliver mindre og mindre for hver dans, uden at kunne gøre noget ved det. Trine Gadeberg har selv skrevet den vanvittige tekst, der er politisk satire, når det er sjovest.
Hendes mand, Kasper Le Fevre, brillerer i sin egen tekst, ikke mindst sprogligt, og med et særligt talent for udenlandske accenter. "Demokratiets festdag" er i sin særegne blanding af stand-up og revy beslægtet med det nummer, der indbragte ham Revyernes Revys talentpris for få år siden, og hans talent synes for alvor at udvikle sig i disse år.
Preben Kristensen får i den grad sat streg under, at han hverken tilhører "ældrebyrden" eller "det grå guld" via Leif Maiboms fine tekst "I live" med swingende musik af Henrik Baloo Andersen. Festlig er Kristensen også, når han giver os et kursus i, hvordan vi sorterer affald.
Ny på holdet er musicalsangeren Tomas Ambt Kofod, der synger en lidt fersk tekst om "Vores jord" med smuk stemme, og viser komisk talent i den dissekerede sketch "Indefra".
Har Rikke Buch Bendtsen nogensinde været bedre på en revyscene end i Hjørring Revyen 2022? Hun er strålende i en dronninge-hyldest, hvor sangen var det bedste, og gav Trine Gadeberg kamp til stregen rent vokalt i en stadig mere heftig moderne folkevise med titlen "Herregud". Men hun kunne også spidde Arbejdsskadestyrelsen som kynisk receptionist og tog temperaturen på Borgens politiske klima anno 2022. Den store solosang får hun forhåbentlig til næste år?
HJØRRING REVYEN 2022 slutter med et overdådigt potpourri, der afspejler alle de klykkende mænd og de sprudlende kvinder, vi kender fra de diverse moderne popsange. Og som samtidig forklarer, hvorfor polerne mellem kønnene er så langt fra hinanden i disse år.
En fornem afslutning med en flot og forførende revy, der fortjener et stort publikum.
(Michael Søby)