DRØMMEDØDEN

★★★★☆☆

Ambitionsniveauet er i top på det royale Skuespilhus’ lille scene, hvor kammeroperaen DRØMMEDØDEN gæstespiller de kommende dage. DRØMMEDØDEN er resultatet af et samarbejde mellem Den Ny Opera og NordicOpera, hvilket også giver god mening, eftersom forestillingen omhandler "Margrete den Første".

Hvor Charlotte Sielings storartede spillefilm "Margrete den Første" fokuserede på nogle skæbnesvangre dage i dronningens liv, har "Drømmedøden" et mere episk flow tilsat en god portion hallucinationer.

Iscenesætter Michaela Granit benytter den døende Margretes drømmesyn til at berette om andre stærke kvinders kampe i en mandsdomineret verden, hvor kærligheden ofres til fordel for politik, magtbegær og manipulation.

Merete Pryds Helles manuskript virker på een gang velresearchet og sanseligt, men når de til tider ret komplekse intriger formidles i sang på vekslende nordiske sprog, så savner man altså en tekstning. Det er naturligvis en smuk ide, at der er et bånd mellem lande i norden, men der er stadig lang vej til, at alle nordens folk forstår hinanden fuldstændig rent sprogligt.

Komponisten Josefine Opsahl veksler effektfuldt mellem det lyriske og det højdramatiske, og viser sig også at være en fortræffelig cellist. Hendes orkester består desuden af glimrende kunstnere som Ying-Hsueh Chen på slagtøj, Erik Danciu på violin og Erik Brodin Higgins på kontrabas. Man kan diskuerere, om værket fremstår som helstøbt, men Josefine Opsahl har ære af sin musikalske nysgerrighed.

Elsebeth Dreisig funklede tidligere på sæsonen som "Madame Butterfly" i Svendborg, og nu imponerer hun atter som Margrete den første. Ikke kun sangligt men også ved sit nærvær i de lange sekvenser, hvor hun blot skal være vidne til sine egne drømmesyn.

Men også Sebastian Durán gør indtryk med sin flotte baryton og en fascinerende udstråling. Også de øvrige medvirkende – Francine Vis, Kristine Nowlain og Steffen Bruun – gør sig fordelagtigt bemærket – især rent sangligt.

Indfries alle ambitionerne? Næsten. Men en tekstning vil kun gavne ambitionerne om en større fælles nordisk forståelse.

(Michael Søby)