NO REGRETS

★★★★☆☆

Teatret Svalegangen i Århus har skudt papegøjen ved at dramatisere bestselleren om det kontroversielle bysbarn Stig Tøfting, også kendt som Tøffe eller plæneklipperen. Publikum vælter ind og heldigvis får de også en underholdende forestilling og tilmed en dåseøl eller sodavand!

NO REGRETS står der tatoveret henover Tøffes overkrop, og dog har han ikke bare spillet sublimt fodbold, men også opført sig voldeligt i flere sammenhænge, mens hans børn var små.

Forestillingen indikerer hvilke faktorer, der kunne have påvirket ham i negativ retning, men forholder sig heldigvis ikke moraliserende overfor tilskuerne. Det er op til publikum selv at drage de fornødne konklusioner.

Troels Engelbrecht og forestillingens iscenesætter Morten Lundgaard har omdannet Lars Steen Pedersens Stig Tøfting-biografi til dynamisk teater, hvor klip fra diverse fodboldkampe og andre nøglebegivenheder vises som levende billeder på entré-væggen, mens det veltrænede ensemble okser rundt.

Morten Kjær får karrierens hidtil største udfordring som Stig Tøfting, og han formår at vægte det gode med det onde, så der kommer et menneske ud af det. Mathilde Passer tegner et velgørende jordnært portræt af Fru Tøfting, forestillingens eneste kvinde.

Matias Hedegård Andersen og Caspar Juel Berg rammer præcist i diverse birolle, og Holger Østergaard morer især som John Stampe, der synes at have visse vokale ligheder med Marlon Brando i "The Godfather".

Men hvad er pointen med NO REGRETS? Er den et forsvar for Stig Tøfting? Vil den give os en dybere forståelse af manden, og lykkedes den med det? Eller bekræfter den bare alt det, vi vidste i forvejen? Og er motivet bag forestillingen primært økonomiske?

Det vil givet blive diskuteret i den kommende tid, mens dit røde lygter lyser på Teatret Svalegangen i Århus.