SANDMANDEN

★★★★☆☆

I 2014 blev E.T.A. Hoffmanns klassiker SANDMANDEN fra 1817 en gedigen succes på Det Kongelige Teater i Rune David Grues atmosfæremættede iscenesættelse.

Nu er det Christian Lollikes tur til at tage livtag med denne stadig uhyggelige tekst på Aarhus Teaters Scala-scene, hvor man desværre savner fokus i Jonas Corell Petersens iscenesættelse.

Forestilingen er et samarbejde mellem Aarhus Teater, teatret Sort/Hvid i København og Holstebro Dansekompagni, og det er ikke mindst sidstnævnte, der imponerer via Marie Brolin-Tanis koreografi og en flok forrygende dansere.

Forestillingens hovedperson Nathaniel (spillet af stjernefrøet Lasse Steen) er efterhånden lettere paranoid og det med god grund. For hvad er det for en verden. vi lever i i dag? Lasse Steen formår at fange og fængsle vores opmærksomhed, og denne gang viser han sig tilmed som en fabelagtig danser.

Forestillingen har ikke en egentlig pause, men et mærkværdigt break, hvor hovedpersonenens paranoia sidestilles med den paranoia, som mange lider af i dag, når man skal opgive sine personlige data på nettet blot for at købe en teaterbillet.

Diverse forsøg på at gøre SANDMANDEN til aktuelt stof mislykkes, og man havde nok været bedre tjent med en rentdyrket gyser-version a la den på Det Kongelige Teater. Men så var man gået glip af de dejlige dansere og det ville jo have været en skam.

(Michael Søby)