PINA BAUSCH

★★★★★★

Den forrygende festival KØBENHAVN DANSER i Østre Gasværk formåede via et medrivende dobbelt-program dedikeret til Pina Bausch at leve op til festivalens flotte åbningsaften, hvor man havde besøg af San Francisco Ballet.

PINA BAUSCH-programmet lagde ud med "Common Ground(s)", et magisk møde mellem to af den moderne dans’ legender. Malou Airaudo var en af de oprindelige dansere på Pina Bausch’ Tanztheater Wuppertal og Germaine Acogny regnes ikke uden grund for den moderne afrikanske dans moder.

Men hverken sentimentalitet eller nostalgi var nødvendigt for at nyde dette kærlige og kløgtige møde mellem to dansetraditioner og to kvindeskæbner. Begge damer emmede af ynde og kraft, der ikke fornægtede, at de begge havde rundet de 70, men tværtimod inddrog og omfavnede det, så det blev en kunstnerisk kvalitet i sig selv.

Efter over en halv times pause, hvor Østre Gasværks ansatte sørgede for, at flere tons jord blev ordentligt fordelt på dansegulvet, var vi klar til en fornyet version af Bauschs mesterlige "Le Sacre du printemps" produceret af Ecole de Sable (Senegal), Pina Bausch Foundation (Tyskland) samt Sadler’s Wells (UK).

26 halvnøgne kroppe fra 14 forskellige afrikanske lande gav sig hen til passionen, så sved og jord gik i symbiose til Igor Stravinskijs udødelige musik. En både fysisk og sjælelig besættende oplevelse, der blev i tilskueren længe efter – og måske er den der faktisk endnu?

(Michael Søby)