★★★☆☆☆
Olga Ravn modtog Politikens litteraturpris i 2020 for romanen MIT ARBEJDE, der omhandlede en fødselspsykose og følgerne deraf. Husets Teater nye direktrice Liv Helm har sammen med dramaturgen Sanna Albjørk bearbejdet romanen til et teaterstykke i en co-produktion mellem Husets Teater og Folkteatern Göteborg.
Resultatet er blevet et slags rædselskabinet for ammehjerner eller er det blot fødselsforberedelse for masochister? Ækelt er det i al fald at blive trukket gennem alle detaljer i en fødsel af den slags, der ikke vækker den i Biblen omtalte glæde ved moderskabet.
Pigen Anna, som forestillingens to skuespillerinder Christine Sønderris og Marie-Lydie Melono Nokouda spille på skift, tager snarere ejerskab til sin baby, og fremstår i grunden ikke særlig sympatisk i sin selvcentreret oplevelse af moderskabet. Hendes mand føler, at han må overtage moderrollen, men som publikum oplever vi snarere, at hun ikke er parat til at dele forældremyndigheden med ham.
Især Christine Sønderris må kæmpe med nogle temmelig ensporede tekstpassager, hvor Annas stemme samtidig bliver mere skinger og irriterende. Grotest morsom er dog scenen, hvor de to Anna’er kæmper om at blive hørt, men hvor Marie-Lydie Melono Nokoudas Anna sejrer med en næsten sygeligt insisterende fremførelse af "Lille Peter Edderkop".
Desværre fortaber forestillingen sig efterhånden i splat, der ikke uden grund rimer på plat. Frikadeller og fødselsblod mixes på den lune stegepanden – med moderkage i navlestreng som potentiel dessert. De bastande billeder knuser de seriøse intentioner, og man forlader forestillingen med mere kvalme end indsigt.
(Michael Søby)