★★★★★☆
En af årets mest betagende vandreforestilling udspiller sig i den jyske plantage Baldersbæk med Villa Baldersbæk som omdrejningspunkt.
Simone Isabel Nørgaard bekræfter det dramatiske talent, der udløste en Reumert for "Jordens Indre".
Hun finder gennemgående en smuk lyrisk rytme, der diskret understreges af klassiske toner ved de indlagte stop på den lille vandretur i området. Kun mod slutningen, hvor historien kunstigt bringes op til vor tid, virker teksten en smule anstrengt, og
Charlotte Fich kæmper måske også lidt for ihærdigt med at gøre den levende. Men det kan sagtens nå at finde et mere naturligt leje efter premieren, og ellers forkæles vi med lutter poetiske scener, der virkelig formår at vække historien på og omkring Baldersbæk til live.
Lotte Andersen inddrager os fra start med sit nænsomme portræt af den tidligere stuepige, der fra det lille genskabte pandekagehus i skoven, hvor børnene havde deres fristed, deler sine minder med ømhed i stemmen.
Preben Kristensen tegner et prægtigt og slet ikke uvittigt portræt af billedhuggeren Anders Bundgaard, der i en årrække opholdte sig i Baldersbæk. Her kreerede Bundgaard en imponerende granitstatue af stedets grundlægger, grosserer og fabrikant Holger Petersen, og skabte ligeledes to vidunderlige springvand, "Den lumske dreng" og "Den harpespillende pige", som Bundgaards egne børn stod model til.
Anja Owe gestalter voksenudgaven af den med rette stolte datter, der fortæller om sin barndom med liv i øjnene, og man synes ligefrem, at man i glimt kan ane både Marie-Louise Coninck og Baard Owe i Anja Owes måde at spille på. Den fortræffelige iscenesættelse er også Anja Owes fortjeneste.
Sonja Oppenhagen fortryller som en af Baldersbæk mange sommergæster, og hendes beretninger om de sandsstenskulpturer, som Holger Petersen fik til Baldersbæk efter restaureringen af Børsen, hvor de omrindeligt befandt sig, bliver smukke vidnesbyrd om kunstens evige betydning for menneskesjælen.
Holger Petersens betydning for lokalområdet resulterede i, at de lokale bønder hyldede ham med et mindesmærke i form af en stendysse. Her mødes Holgers og hans elskede Augusta Petersens genfærd i skikkelse af Kristian Grumme og Malene Beltoft. Stine Terp og Helle Nielsen har også til denne del af forestillingen fundet nogle pragtfulde kostumer, der bidrager til det troværdige tidsbillede.
Man kan med fordel bestille mad og overnatning på den lokale kro, for selvom man ikke kendte Baldersbæk i forvejen, så får man med garanti lyst til bruge mere tid dernede. Ikke ulig de gæster, vi møder i BALDERSBÆKS STEMMER.
(Michael Søby)