KÆRLIG HILSEN HADET

★★★★★☆

Tomas Lagermand Lundme bruger sin egen barske erfaringer som udgangspunkt for monologen "Kærlig hilsen Hadet", der præsenteres på Republiques lille Reaktor-scene i København i en kort periode. Her har skiftende skuespillere een dag til at komme med deres personlige bud i et allerede eksisterende billed- og lydunivers.

Denne eftermiddag er det Carsten Svendsen, der spiller rollen som den unge mand, der i 80erne udsættes for diverse former for overfald på grund af sin seksualitet.

Carsten Svendsen er i København primært kendt for sine store musical-præstationer i "En kort, en lang", "Annie Get Your Gun", "Anything Goes" og "Book of Mormons" samt rollen som konferencier i Tivoli-forestillingen "Divaer i Glas". Her får han endelig lov til at vise de mere sarte og skrøbelige sider af sit talent, som han også med succes har haft mulighed for at prøve af i provinsen tidligere i karrieren. Også denne gang sejrer Carsten Svendsen, og minder os samtidig om, at hvorfor han hører til sin generations mest alsidige skuespillere.

Ikke en nuance synes at gå Svendsens næse forbi i de mange følelsesmæssige rutsjeture, som vor hovedperson må gennemgå, inden han endelig kan se sig selv i spejlet og finde noget også han kan holde bare lidt af. Det er hjerteskærende, heldigvis ikke uden glimt af humor – især i periodeskildringen, men i sidste ende en livsrejse, som både ofre og bødler – samt alle der imellem – kan have udbytte af at opleve, når blot man er fyldt 16 år.

Instruktøren Christoffer Berdal har været Carsten Svendsen en god støtte undervejs og får det maksimale ud af reading-formen. Kun den lidt klichétunge hjerterytme på lydsiden kunne vi godt have undværet. Carsten Svendsens mesterlige formidling af den stærke tekst rummer nemlig tilstrækkeligt med hjerteblod i sig selv.

(Michael Søby)