★★★★☆☆
Musicalen SPILLEMAND PÅ EN TAGRYG har for længst bevist sin langtidsholdbarhed, ikke blot muskalsk men også rent dramatisk.
På Det Ny Teater kan man snart gense Tommy Kenter i sit livs rolle som Tevye overfor en funklende Ann-Mari Max Hansen, og i Maribo formår iscensætter Michael Lindvad at få forestilingen til at leve i kraft af sin respektfulde tilgang til den stadig særdeles aktuelle flygtninge-historie.
Frank Rubæk yder en af sine bedste skuespillerpræstationer som Tevye, hvis godmodighed kommer på stadig mere vanskerlige prøver i takt med at hans tro og traditioner udfordres. Så må man bære over med, at Frank Rubæk ikke rammer alle toner lige rent, men hjertet synes i al fald at være på rette sted.
Nicoline Siff Møller er hans stramtandede hustru, der dog følger ham i tykt og tyndt, omend ikke uden protester. Anne Vibeke Mogensen har den rette gennemslagskraft som den energiske ægteskabsmægler, men karakterens mere alvorlige lag bliver ikke tilstrækkeligt betonet i denne opsætning.
Silke Biranell synger yndigt som den ældste af døtrene og Peter Pilegård har den helt rette varme udstråling til rolle som den beskedne skædder, der elsker hende. Mikkel Vadsholt er i sit es som den svigtede slagter, og både Jonas Suurballe Christensen og Henrik Lund bidrager med god energi, musikalitet og spillelyst.
Den smukke natur omkring Hylddalen klæder Nørregade Teaters flotte produktion og selvom 20.30 er sent at starte så lang en forestilling, hvis man vil spille for andre end lokale, er der også gevinster ved det – f.eks. de lysmæssige ændringer. Mørket bliver nemlig også i handlingen mere påtrængende.
Med over 50 medvirkende og et stort orkester bliver SPILLEMAND PÅ EN TAGRYG atter en sejr for Nørregade Teater. En temmelig imponerende bedrift som byens borgere – inklusive de lokale politikere – forhåbentlig forstår at honorere.
(Michael Søby)