★★★★★☆
Manuskriptforfatteren og instruktøren Ryûsuke Hamaguchi vandt tidligere på året den store jurypris (ofte betegnet som 2. præmien) på årets filmfestivalen i Berlin. Titlen refererer til tre selvstændige novellefilm, der på underfundig vis omhandler de dybe emotionelle konsekvenser af tre tilfældige møder.
Første fortælling omhandler en ung pige, der opdager, at hendes veninde ganske uvidende er begyndt at date pigens exkæreste. Det sætter gang i nogle uventede følelsesmæssige reaktioner – men kan man egentlig bebrejde nogen noget i den situation?
I den anden historie forsøger en ung studerende at overtale sin nye kæreste til at lokke den lærer, der dumpede ham, i en fælde. Hun skal opsøge læreren, der netop har vundet en stor pris, i første omgang for at få en autograf, men skal samtidig forsøge at forføre ham, mens hun optager lyden. Ikke alt går som planlagt – heller ikke på længere sigt.
To midaldrende kvinder genkender tilsyneladende hinanden på en rulletrappe, og beslutter sig til at drikke te sammen for et genopfriske gamle minder. Men kender de i virkeligheden hinanden, og gør det egentlig noget? Er det ikke vigtigere, at man blot møder et menneske, man har behov for at møde lige netop på det tidspunkt – og at behovet er gensidigt.
JAPANSKE FORTÆLLINGER vil helt klart givet stof til nogle gode samtaler bagefter, og ikke kun om filmen. For Ryûsuke Hamaguchis manuskript har mange lag, og berører kompleksiteten i menneskelige møder med både delikatesse og finesse.
Samtlige roller spilles upåklageligt i Ryusuke Hamaguchis velcastede ensemble, men det er hans evne til at få disse sanselige beretninger til at leve på lærredet, som fortjener den største ros.