★★★★☆☆
Forestillingen FRØKEN JULIE er et velkomment gæstespil fra Vendsyssel Teater på Teater V i Valby som et led i CPH STAGE 2021.
En af nøglereplikkerne i Christoffer Berdals fascinerende iscenesættelse af August Strindbergs mesterværk omhandler Frøken Julies opvækst. Hun er af sin fritænkende mor blevet opdraget som mand – for derved at bevise at kvinden er manden ligeværdig.
Dermed giver det kønsskifte, der sker efter første scene, faktisk mening, fordi Julie så at sige overtager mandens rolle og henviser ham til kvindens.
Det Kongelige Teater opførte for et par år siden Strindbergs landsmand Ingmar Bergmans "Scener fra et ægteskab" og lod den mandlige og kvindelige skuespiller bytte replikker. Men forskellene mellem mandlig og kvindelig status forekommer endnu tydelige i "Frøken Julie", fordi vi oplever både den traditionelle udgave i første del og den nye, hvor kønsrollerne er byttet om.
Maria Cordsen spiller Frøken Julie som en moderne selvisk blomsterpige, der synes at tro at det erotisk spil mellem kønnene kun er en leg. Langt mere interessant fremstår hun som mand, og det klæder faktisk også Albert Stein Ankerstjerne at skifte køn. Jeans replikker lyder lidt for flade i hans mund (kan det evt. også skyldes oversættelsen?), men Albert Stein Ankerstjerne finder en større kompleksitet i rollen som Frøken Julie, der kun til dels bliver et offer.
Linnea Voss har tyngde i spillet som Kristin, der slet ikke er så dum, som hun ofte fremstilles, men en kvinde med sine meningers mod og naturlig værdighed.
Blomsterne fra blomsterfesten – og dermed også fra Frøken Julies blomsterkrans – synes næsten at tvinge sig vej ind i hjemmet til Jean og Kristin i Marianne Nilssons enkle men gennemtænkte scenografi. Det forekommer kun at være et spørgsmål om tid, før deres potentielle lykke synker i grus. For denne Frøken Julie har tabt hovedet længe inde at hendes kæledyr gør det.
(Michael Søby)