PLEJER ER DØD:

SAMBA

★★★★★★

Svinet bor i os alle. Og det er faktisk ok, når bare ens gerninger tager udgangspunkt i kærlighed.
I Dansekapellet slipper Uppercut Danseteatret svinet i os løs, og resultatet er en både festligt og frygtindgydende danseforestilling, der maner til eftertanke.

Med en bevægelig gangbro og en håndfuld træstole kaster de fem dansere sig ud i en heftig og medrivende rytmisk dans inspireret af den oprindelige brasilianske sambakultur, som den kan opleves i Rio de Janeiros gader.

En fæl grisemaske går på omgang, og sætter bæreren fri til at opføre sig som et svin. Men det kan også have sine konsekvenser at være et svin, og pludselig ønsker ingen at være det. Men behovet er der ikke desto mindre stadig, og der bliver også plads til poesi i svinestien.

SAMBA er første del i Uppercuts nye trilogi PLEJER ER DØD, hvor kompagniets kunstneriske leder og koreograf Stephanie Thomasen undersøge rummet mellem os, omkring os og i os.

Man har svært ved at forestille sig en mere sprudlende start på trilogien. PLEJER ER DØD: SAMBA favner dyret i mennesket – og gør det både med ømhed, intelligens og humor. Samtidig befæster forestillingen UPPERCUT DANSETEATERs position som det mest vitale dansekompagni i Danmark lige nu.

Mark Philip, der også er medansvarlig for Uppercuts kunstneriske ledelse, lægger ud med en kropslig ekvilibrisme, der forfører.

Brasilianske Alessandro Sousa Pereira er på hjemmebane i det sensuelle kropsprog og Linn Fletcher udviser både råstyrke og ynde i sin flotte debut i Uppercut-sammenhæng.

Alexander Skjold Henriksens overvældende musikalitet er mesterligt integreret i forestillingen og bliver en uvurderlig kvalitet i det samlede udtryk. Og Stephanie Thomasen er i topform, og hendes pludselige anfald af kødlighed danner en livgivende kontrast til hendes bevidst kølige attituder.

PLEJER ER DØD: SAMBA bliver et nyt højdepunkt for Uppercut Danseteatrets tredje generation og en af årets mest helstøbte danseoplevelser.

(Michael Søby)