★★★★★☆
Country-film er en hel særlig type, der oftest udspiller sig i USA med country-musikken som omdrejningspunkt. "Nashville", Coalminer’s Daugther", "On The Road Again", "Sweet Dreams" og "Tender Mercies" må regnes blandt hovedværkerne, og fra de senere år bør også nævnes den dobbelte Oscar-vinder "Crazy Heart", der ganske urimeligt aldrig fik dansk biografpremiere.
Det gør til gengæld Tom Harpers bevægende "Wild Rose", der ganske overraskende udspiller sig i Glasgow, hvor drømmen om "Nashville" lever i bedste velgående. Men pigen Rose, der må regnes som den største drømmer af dem alle, er ikke nødvendigvis en af vorherres bedste børn. Hun er netop blevet prøveløsladt og forsøger at stable sig en tilværelse på benene med den forslidte mor som eneste støtte på hjemmefronten. Rose blev mor til to alt for tidligt, og et rengøringsjob er i sig selv ikke vejen til Nashville. Den ukuelige Rose må virkelig kæmpe – også med sit temperament – for at gøre hverdagens krav forenelige med drømmenes realisering.
Jessie Buckley får endelig det bragende gennembrud, som blandt andet blev varslet i filmen "Judy". Intet under at hun scorede en BAFTA-nominering i kategorien best skuespillerinde for sin indsats som WILD ROSE. Sangligt virker hun aldeles overbevisende og så er hun ikke bange for også at skildre de usympatiske sider i den karakter hun skaber – et adelsmærke for enhver skuespillerinde.
Julie Walters, der siden gennembrudet i "Lærenemme Rita" har forgyldte film som "Billy Elliot" og "Brooklyn", yder en karrierens fineste præstationer som Roses hårdtprøvede mor. Også Sophie Okonedo, der blev Oscar-nomineret for birolle i den rystende "Hotel Rwanda", leverer en bemærkelsesværdig nuanceret præstation som Roses chef, der spotter rengøringskonens egentlige talent.
WILD ROSE fremstår som en af de mest frydefulde filmoverraskelser i denne post-coronatid, så glem alt om vejrudsigten og tag en tur i biffen.