★★★★★☆
På Nørrebro Teater forsøgte man sig for få år siden med en Benny Andersen-forestilling kaldet "Svantes lykkelige dag". Der begik man den fejl, at forestillingen i for høj grad kom til at handle om de sceniske billeder og ordene gled i baggrunden. Derfor er det en sand lise for sjælen at besøge Café Liva, hvor man i en hel anden grad viser ordene tillid og netop derved får dem til at blomstre.
Jacob Morild har ganske sigende delt forestillingen op i to dele, "Morgen" og "Aften", hvilket på sin vis også afspejler samspillet mellem dur og mol i Benny Andersens forfatterskab.
På scenen danner Morild par med Joy-Maria Frederiksen, oftest med ham som den gnavne og vrisne, og hende som den sødt smilende og optimistisk – med en lille koreografisk hilsen til Marguerite Viby. Alt serveret med glimt i blikkene, så vi morer os både over det sure og det sjove.
Kloge ord om danskerne og danskheden – ikke mindst i forhold til svenskerne – bliver vendt uden for mange løftede pegefingre. Andersens observationer om verdensborgeren i Danmark og vigtigheden i at kunne falde i staver virker tilmed mere relevante end nogensinde.
Nicolai Majland og Eva Skipper bakker op rent musikalsk på bas og piano, og kan også synge kor, når det forekommer belejligt. Jacob Morild viser sig atter som en alsidig og detaljekærlig sanger i så forskellige indslag som "Novemberblues" og "Da jeg mødte dig".
Joy-Maria Frederiksen, hvis dynamiske iscenesættelse af "Viva Las Vegas" p.t. kan nydes på Teater V, får et velkomment scene-comeback med I AL SLAGS VEJR. Hun finder mange fine nuancer i den sprogligt overdådige beretning om "Den vanskelige fætter" og hendes bevægende fortolkning af den mesterlige "Hymne til natten" er måske det smukkeste, som denne anmelder har set hende lave.
I AL SLAGS VEJR er ikke blot en vidunderlig titel på en forunderlig Benny Andersen-forestilling, men dækker også over en stram og sjælfuld cabaret af en kvalitet, som man efterhånden kun finder på Café Liva.
(Michael Søby)