HÜBBERIET 1

(Jan. 2020)

★★★☆☆☆

Hübberiet er rent dansemæssigt sjældent meget mere end reklameindslag for kommende attraktioner – og af den type, som man tidligere fik ved gratis udendørsarrangementer inden sæsonens start i håb om at sælge flere billetter.

Denne gang gjalt det godbidder fra "Et Folkesagn" og "Blixen", der begge vender tilbage til den royale scene i løbet af de kommende måneder. I tilgift fik vi et uddrag fra "August 2.0", det svageste indslag i den seneste udgave af "Ballet de Luxe".

En ganske spændende ide med at illustrere de koreografiske forskellen på Bournonville og Balanchine fandt aldrig fuld forløsning. Her havde mere forberedelse muligvis gjort underværker?

Så nød vi i højere grad at se Ida Praetorius give sit bud på den Blixen-figur, som Kizzy Matiakis tog patent på ved premieren sidste år. Men hvor var det mandige modspil? Selvom "Claire de lune" må regnes blandt de smukkeste musikstykker i verden, så bliver den næsten en kliché i en dramatisk historie om en af verdens store historiefortællere.

Den talentfulde sangskriver Carl Emil Petersen fik lov til at give hele tre numre, heraf kun et enkelt med direkte relation til aftenens emne, og freestyleren Per Vers agerede kvik publikumsaktiverende pauseklovn med en vis sproglig fornemmelse. Publikum blev også selv bedt om at synge "den danske sang er en ung blond pige" og som en art modgift serverede man en bid fra Marijana Jankovics prisbelønnede kortfilm "Maya".

Historikeren Liv Thomsens forsøgte lidet overbevisende at gøre reklame for sin nye TV-serie om Danmark, for de kulørte filmklip virkede nærmest skræmmende.

Balletchefen fik også selv på koket vis mindet os om sin TV-optræden, og da var vi allerede kommet så meget rundt i managen, at vi nærmest havde glemt aftenens hovedemne. Var det Danmark? Ellers danskheden? Eller danskerne? Eller "Vild med dans"? Det blev i al fald ikke dansen.

(Michael Søby)