★★★★★☆
Navnet Pandora betyder egentlig "bærer alle gaver" og Emma Sehested Høeg synes bestemt også at rumme en del af disse. På teatret Republiques lille foyerscene slår hun sig løs i en så godt som soloforestilling med titlen VELKOMMEN TIL PANDORA.
Den græske myte om Pandora dukker med jævne mellemrum op i kulturlivet og hvor Pandoras æske (oprindelig en krukke) i myten indeholder alle verdens ulykker, så finder Emma Sehested Høeg i stedet en lagkage. Den vækker da også – om ikke alle verdens ulykker – så i al fald begæret, og så er det godt med lidt lagkage til at dulme den søde kløe. Munden bliver også stimuleret af en art vafler, og Emma Sehested Høeg er tydeligvis ikke bange for at udstille sig selv på en scene. "I må gerne ta’ billeder", siger hun flere gange undervejs.
Med befriende ironi udstiller hun både den forkælede diva og lillepigen, der end ikke kan tage tøj på af bare selvoptagethed. Synge kan hun sandelig også – tilmed på fransk – og vi får også en feministisk opsang til dem, der kunne fristes til at kalde hende "skatte-pige". Gør det ikke – for så ryger den gode stemning med garanti.
Forestillingen var oprindelig en afgangsforestilling fra Den Danske Scenekunstskole, hvor Emma Sehested Høeg og iscenesætter/skuespiller Jennifer Vedsted Christiansen formede teaterduoen How To Kill A Dog.
Om teatercheferne så tør prøve kræfter med duoen må tiden vise. VELKOMMEN TIL PANDORA giver os ikke noget indtryk af, hvorvidt Emma Sehested Høeg kan opbygge og udvikle en karakter, der ikke relatere til hende selv, men forestillingen har allligevel så meget saft, kraft og musikalitet i sin centrale kvindeskikkelse, at teatercheferne ville være åndsvage, hvis de ikke tog chancen.
(Michael Søby)