VI VED JO HVORDAN DET ER AT VÆRE MENNESKE

★★★★☆☆

af

Thure Lindhardt

(i samarbejde med

Rune Skyum-Nielsen)

Forlaget Gyldendal


Man aner i bogens forord, at Rune Skyum-Nielsen har været mere end en "ghost writer" på VI VED JO HVORDAN DET ER AT VÆRE MENNESKE. Det er der intet forkert i, men når bogen er holdt i jeg-form bliver det alligevel en smule forstyrrende. For hvor meget i bogen er i virkeligheden Thure Lindhardts egne ideer og formuleringer?

Det bedste man kan sige om VI VED JO HVORDAN DET ER AT VÆRE MENNESKE er, at den ligner ikke andre erindringsværker. Men Thure Lindhardt ligner heller ikke andre danske stjerneskuespillere. Man glemmer aldrig hans teatergennembrud i "Shopping og fucking" på det nu nedbrændte Café Teater. En af de meget få gange, hvor man under forestillingen simpelthen måtte se i programmet for at vide, hvem denne dybt fascinerende unge skuespiller var.

Hos Thure Lindhardt er det aldrig et spørgsmål om enten eller men et spørgsmål om både og. Hvor en Mads Mikkelsen helt har sagt de danske teaterscener farvel (eller er det omvendt?), så fornemmer man hos Thure Lindhardt et dybt behov for at vende tilbage til teatret mellem filmopgaverne. Og selvom Thure Lindhardt også har indspillet med i storfilm fra Hollywood, så mærker man i mindst lige så høj grad en lyst til at medvirke i tyske Art House-film og amerikanske independent-produktioner.

VI VED JO HVORDAN DET ER AT VÆRE MENNESKE tager udgangspunkt i en række nøglepræstationer i Thure Lindhardts imponerende karriere, og det er et klogt valg. For det er i sidste ende de faglige bedrifter, der er det vigtigste. Men Thure Lindhardt virker heldigvis ikke længere angst for at inddrage sit privatliv, når det er relevant, og bogen finder en god balance mellem arbejdslivet og hjemmelivet.

Thure Lindhardts karriere har i årevis bragt ham vidt omkring, men ligesom hans seksualitet har flyttet sig med tiden, synes også trangen til mere ro og fordybelse at have indhentet ham. Et barn kunne meget vel være kulminationen på denne trang, og et tegn på, at Thure Lindhardt i højere grad vil prioritere at opholde sig i Danmark.

Levende fortælles om hans filmdebut i "Her i nærheden" instrueret af Kaspar Rostrup og med Ghita Nørby i den store kvindelige hovedrolle. Det var også Ghita Nørby, der senere satte ham på plads, da han engang stod på scenen uden at vide hvorfor.

Det hjalp tydeligvis – for siden er Thure Lindhardt gået fra succes til succes på teatret: "Forbrydelse og straf" på Det Kongelige Teater, "Den mystiske sag om hunden i natten", "Bliktrommen" og "Rød" på Betty Nansen Teatret er blot toppen af isbjerget.

Så uanset hvem det bør tilskrives, fremstår VI VED JO HVORDAN DET ER AT VÆRE MENNESKE som en usædvanlig indsigtsgivende og ærlig beskrivelse af et moderne skuespillerliv. Og netop fordi at Thure Lindhardt ikke er bleg for også at tale fiaskoer og dårlige anmeldelser, fremstår han så uendelig meget mere oprigtig og sympatisk end så mange andre af hans kolleger, der også har hittet i udlandet. En skuespiller, der har lært, hvordan det er at være menneske.

(Michael Søby)