★★★★☆☆
Teatergrad rykker ud på diverse arbejdspladser med en lille times grotesk og meget charmerende kabaret. Denne tidlige efterårsaften er de på besøg i designerfællesskabet KAPAUs hyggelige butik i Gothersgade.
Med et næsten levende tøjstativ som omdrejningspunkt folder de tre kække kabaretkunstnere sig ud i sang og sjov. Samtidig får de sagt ikke så lidt om rollefordelinger og dårskaber på en fiktiv arbejdsplads, der netop er blevet nomineret som årets bedst.
Her møder vi både den nyansatte og den tjekkede mellemleder – begge præcist gestaltet af Ene Øster Bendtsen med både empati og humør.
Nanna-Karina Schleimann står ikke bare for det fine musikalske akkompagnement men spiller også Nafisa med diskretion og følsomhed. Nej, trods navnet er Nafisa ikke nogen narrefisse, men bare ikke interesset i nærkontakt med de ansatte mænd – heller ikke i forbindelse med julefrokosten.
Karl Smart-typen, der bruger hele tiden på sit job, synes også mere interesseret i den mandlige kollega, som han dyrker sport med, og den positive festarrangør har egentlig heller ikke lyst til at være sin kone utro, selvom han føler sig forsmået derhjemme.
Begge fremstilles veloplagt og med klædelig selvironi af dynamoen Pelle Nordhøj Kann. Han er en af folkene bag Teatergrad, forestillingens kreative rugekasse, sammen med bl.a. Sandra Yi Sencindiver, der atter fortjener ros for en dynamisk detaljerig iscenesættelse med vægt på nærvær.
Forestillingens tre dramatikere Jakob Fauerby, Julie Petrine Glargaard og Sara Rahmeh skal også roses for at undgå de umiddelbare klicheer og i stedet anskue et moderne arbejdsmiljø med nye friske øjne.
ÅRETS ARBEJDSPLADS vil givet gøre lykke på en hvilken som helst arbejdsplads, den gæster, og som indslag til en julefrokost på jobbet kunne den ligefrem have forebyggende virkning.
(Michael Søby)