★★★★★☆
Todd Phillips scorede for nyligt guldløven i Venedig for sin skæbnefortælling JOKER. Philips har tidligere vist, at han ikke er bange for at gå linen ud som instruktør i en række vilde komedier, og med JOKER overgår han sig selv som filmskaber.
JOKER fremstår som et tankevækkende mareridt, der ikke blot giver os et psykopatstudie på linie med Anthony Perkins portræt af Norman Bates i Alfred Hitchcocks "Psycho". Kontrovercielle Joaquin Phoenix har med JOKER sin hidtil bedste chance for at hjemtage en Oscar, men om filmen er for rå for Det Amerikanske Filmakademi anno 2020 vides ikke.
JOKER vokser dog til andet og mere end en "case-story", men tegner samtidig et billede af en stadig mere syg verden. Et USA, hvor den voldelige revolution er lige om hjørnet? Den islandske komponist Hildur Guðnadóttir, der netop har vundet en Emmy for serien "Chenobyl", kan meget vel føje en Oscar til samlingen, for hendes sært truende underlægningsmusik til JOKER varsler på raffineret vis død og undergang.
Den megen vold har allerede skabt ballade i USA, og helt fri for effektjageri kan man ikke kalde filmen. Men den er så dristig i sit filmsprog, at vi næsten tilgiver det, og Robert de Niro får tilmed lov at spille sin egen modsætning i Martin Scorseses "King of Comedy".
"The Shape of Water" startede også sin sejrsrunde som guldløve-vinder i Venedig og endte med at blive Oscar-belønnet som årets film, og samme ære kan overgå JOKER, hvis ikke den overdrevne brug af vold spænder ben.