THE CLEAN HOUSE

★★★★☆☆

På trods af navnet – Krudttønden – lægger dette hyggelige teater lokaler til en pulitzer prisnomineret forestilling med titlen THE CLEAN HOUSE. Stykket, der havde urpremiere i 2005, er skrevet af den amerikanske dramatiker Sarah Ruhl, som fem år senere opnåede en Tony-nominering for "In the Next Room" (også kendt som "The Vibrator Play").

THE CLEAN HOUSE handler om Matilde, en ung brasiliansk kvinde, der er flyttet til USA i håb om at blive komedienne, men som i stedet er endt som rengøringskvinde hos lægeparret Lane og Charles.

Men Matilde hader at gøre rent, så en dag hvor Lane overflødige og rengørings-vanvittige søster Virginia tilbyder at gøre rent for hende i al hemmelighed, slår hun til. Men da Lane erfarer, at hendes mand Charles har forelsket sig i en ældre kræftpatient, som han har opereret, bliver rengøring pludselig det mindste af problemerne. Samtidig opstår der et uventet fællesskab mellem kvinderne, og Matilde får pludselig et formål med at udvikle verdens bedste vittighed.

THE CLEAN HOUSE fremstår som crazy-komik, men heldigvis også mere end det. Sarah Ruhl har tydeligvis et godt blik for den sociale kløft mellem indvandrerkvinder og det priviligerede hvide amerikanske overklasse. Og stykkets kvindekollektivistiske tanke synes at foregribe den Oscar-belønnede film "Roma", hvori en overklassefrue og hendes mexikanske au-pair udvikler en fælles solidaritet, da husets herre er fruen utro og forlader dem.

Iscenesætter Jeremy Thomas-Poulsen lader humoren dominerer i første del, men efter pausen opdager man, at Sarah Ruhl også har andre ambitioner med sin tekst. Jeremy Thomas-Poulsens betydelige evner som personinstruktør kommer her til sin ret, og ensemblespillet går på fineste vis op i en højere enhed til slut.

Isabel Escuerdo Zorde givet et muntert bud på rollen som Matilde og Jana Pulkrabek har som Lane nogle vidunderlige skift fra latter til gråd i takt med at hendes verden kollapser. En veloplagt Vanessa Poole giver en herlig vild fremstilling af den gale søster Virginia. Tina Robinson tegner et varmt portræt af Ana, den kræftopererede elskerinde og Charles spilles godmodigt af Jens Blegaa.

THE CLEAN HOUSE spilles på engelsk med små afstikkere til portugisisk, hvilket minder os om, at klasseforskellen i USA også kommer til udtryk rent sprogligt.

(Michael Søby)