MATILDE

★★★★☆☆

Roald Dahls inspirerende fortælling om den seje bogbegejstrede MATILDA har opnået fornyet popularitet i musical-versionen baseret på et Tony-belønnet manuskript af Dennis Kelly.

Elisabeth Lintons iscenesætte på Malmø Opera forekommer også ganske underholdende, selvom tre timer er lang tid, når man tager i betragtning, at MATILDA også er en børneforestilling.

Men det hjælper, at der er så mange livlige børn på scenen. Alle kære og med god glad energi men uden de indlysende stjerner, forestillingen.godt kunne have brugt.

Det skulle da lige være den lille Milton Fellander, der mod slutninger indtager scenen med selvsikkerhed i både stemme og udstråling. Det er også først efter pausen, at Miles Hoares koreografi for alvor bliver medrivende.

Man skal nok være svensk for at værdsætte den form for humor, som David Lundqvist som rektor Agatha Trunchbull og Michael Jansson som Harry Wormwood er eksponenter for. Bedre går det for Åsa Fång i rollen som Fru Wordwood og danske Jeff Schjerlund som drengen Michael i lighed med Oscar Pierrou Liondén som den danseivrige Rudolpho.

Linda Olsson synes både sød og velsyngende som Frk. Honey, og Marianne Mörck er aldeles elskelig som bibliotikaren Fru Phelps, der lever med i MATILDEs historier.

MATILDA har sin force i diverse masseoptrin eller når scenografen Palle Steen Christensen pludselig lader scenen dreje, så hele Malmö Operaorkester kommer til syne under ledelse af Joakim Hallin. Svagheden er sangene som er ørevenlige men relativt forglemmelige.

Men med barnlig entusiasme kommer man sandelig også langt – ikke mindst i Malmö.

(Michael Søby)