BLACK MASS

★★★★☆☆

Jeff Bridges vandt en Oscar for bedste mandlige hovedrolle for mesterværket "Crazy Heart" (der helt urimeligt aldrig fik dansk biografpremiere) instrueret af den relativt ukendte Scott Cooper.

Men Cooper gentager efter al sandsynlighed kunststykket næste år, eftersom Johnny Depp må anses som den foreløbige favorit for hans karrierefavnende indsats i Coopers BLACK MASS. Ganske vist har vi endnu ikke set Leonardo di Caprio i Alejandro González Iñárritus "The Revenant" og ganske vist har Ian McKellen ydet en teknisk set mere imponerende indsats i Bill Condons "Mr. Holmes". Men BLACK MASS kan slet ikke undgå at blive en kassesucces, og ingen har vist så stor alsidighed i så mange roller som Johnny Depp, så favoritværdigheden bør tilfalde Johnny Depp i øjeblikket.

Vi mangler ellers ikke slibrige gangsterportrætter i amerikansk film, men Johnny Depps stramt eksekverede portræt af familiemennesket og massemorderen James "Whitey" sidder lige i skabet. Han får god hjælp fra sminkeafdelingen, der har udstyret ham med en uklædelig skaldepande, der dog får ham til at ligne virkelighedens "Whitey" en del.

Johnny Depp er ikke ene om at udmærke sig i BLACK MASS. Joel Edgerton, der også gjorde det glimrende i sin egen "The Gift", kunne godt være en birollekandidat for den på sin vis ligeså skruppelløse politimand John Connolly. Og Peter Sarsgaard behøver ikke megen plads for at vise, at han er i storform i denne sæson jvnf. skakdramaet "Pawn Sacrifice – sidste træk".

Blandt filmens mange øvrige kvaliteter hører også dens enkle men effektive underlægningsmusik, som Tom Holkenborg står som ansvarlig for.

BLACK MASS fremstår som et velstruktureret og underholdende gangsterepos i en klasse, vi ikke har set, siden Martin Scorsese mestrede denne ellers så klichétunge genre.