★★★☆☆☆
Pete Livingstones opdatering af H. C. Andersens eventyr om "Kejserens nye klæder" har et klart politisk perspektiv og handler om alle de løgne, som vor tids magthavere fylder os med.
De løfte pegefingre fornægter sig desværre ikke i dette samarbejde mellem Livingstones Kabinet, Teater V og Den Fynske Opera. Mest velfungerende indslag synes faktisk at være KEJSERENs tale, som Birgitte Prins leverer med skræmmende politisk automatik. Talen består af floskler, der hele tiden kan kombineres på nye måder, så det næsten virker som om, at KEJSEREN siger noget nyt.
Rent musikalsk hører KEJSEREN blandt Pete Livingstones mest modige satsninger, og man skal ikke forvente nemme ørehængere, men være forberedt på at blive udfordret men også åndeligt stimuleret af Livingstone og co.
De medvirkende voksne optræder i hvidt undertøj, men klædes dog en smule på af syv tavse børn i regnfrakker. De unge tager dog selv ordet til sidst, og deri ligger forestillingens håb.
Nina Kareis’ iscenesættelse synes præget af nysgerrighed, men man kan diskutere, om hun i tilstrækkelig grad har fået samlet forestillingen til et kunstnerisk hele denne gang.
Mest af alt ligner KEJSEREN en beskeden omend ikke uinteressant fodnote i såvel hendes som Livingstones karriere. De medvirkende bevarer dog alle tøjet på.
(Michael Søby)