★★★★★★
Stina Ekblad er tilbage på scenen i Danmark og det er der altid grund til at glæde sig over. Sidst spillede hun moderen i den Reumert-belønnede opsætning af "Festen" på Republique, en præstation, der indbragte hende cphculture.dks pris for sæsonens kvindelige birolle i 2016-17.
Men i DANTES GUDDOMMELIGE KOMEDIE på Republiques store scene får hun for alvor lov til at folde talentets mangfoldighed ud og resultatet forekommer nærmest rystende godt.
Iscenesætter Staffan Valdemar Holm og Karen-Maria Bille har på forbilledlig vis kogt italieneren Dante Alighieris helvedesvandring ned til en hyperintens forestilling på time og 35 minutter.
Scenografen Bente Lykke Møller fylder gulvet med rækker af hvidkalkede hverdagsgenstande, der fremstår som en mark af gravstene over de mange tragiske skæbner i dødsriget. Iført en kønsneutral blodrød dragt guider Stina Ekblad os igennem Helvede, Skærsilden og Paradis med et tidløst kropssprog af utømmelig rigdom.
Ikke een stavelse undgår Stina Ekblads opmærksomhed. Selvom teksten vil være en udfordring for mange med sit dystre univers, formår hun at finde en perfekt balancen mellem komik og alvor. For det er faktisk både grumt og grinagtigt, når Dante takker sin gud for at få lov at se et andet menneske få bank eller når mandlig dårskab sættes op imod den kvindelige. Også musikalsk får vi velkomne kontraster – fra banal italiensk pop til Nino Rotas udødelige toner fra Federico Fellinis magiske filmunivers.
Stina Ekblad får selskab på scenen af en dreng ikke ulig den unge poetiske mand i Luchino Viscontis "Døden i Venedig". Det er dog Stina Ekblad, der alene men med et forbløffende overskud og en imponerende præcision forvalter alle de mange ord.
Stina Ekblad åbenbarer her et international format, vi ikke er vant til på en dansk scene. Et tidligt højdepunkt i et nyt teaterår og en overvældende oplevelse, man simpelthen ikke kan være bekendt at snyde sig selv for.
(Michael Søby)