★★★★★☆
Diverse biografer 27.09 – 10.10 2018
CPH PIX fejrer i år 10 års fødseldag med et attraktivt program, der tæller både en Guldbjørn-vinder fra Berlin, en Guldpalme-vinder fra Cannes og Guldløve-vinderen fra Venedig.
Det er en god ide at kaste sig over nogle af de mange konkurrence-film, da hovedparten endnu ikke er sikret dansk distribution, og også dansk film er repræsenteret med en række titler, som ikke nødvendigvis får et længere forløb i biografen, men som ikke desto mindre er seværdige.
BUSTER FIlm Festivalen er blevet en del af det samlede program, og man må håbe, at festivalen stadig får den opmærksomhed, som den vitterlig fortjener.
CPH PIX udmærker sig ved at vise film fra mange dele af verden og cphculture.dk har udvalgt 15 af de mest attraktive tilbud – men der er naturligvis mange mange flere. Så gå også selv på opdagelse i det omfattende program eller på hjemmesiden:
cphpix.dk
15 ATTRAKTIVE FILMTILBUD:
AN ELEPHANT SITTING STILL: En næsten 4 timer lang kinesisk film lyder muligvis afskrækkende, men filmen synes allerede at sikret sig en særstatus i den kinesiske filmhistorie. Instruktøren Hu Bo begik selvmord umiddelbart efter filmens færdiggørelse i en alder af 29 år.
CAPERNAUM: Den store hjerteknuser fra Cannes er allerede spået Oscar-chancer og historien om et forsømt børn, der ligger sag an mod sine forældre, virker mere relevant end nogensinde i en verden styret af voksne.
COLD WAR: Den billedskønne polske film IDA vandt en Oscar for nogle år siden, og nu overgår instruktøren nærmest sig selv med sort-hvide kærlighedsfilm, der indbragte Pawel Pawlikowski prisen for bedste instruktør i Cannes.
FIRST REFORMED: Paul Schrader er ikke blot manuskriptforfatter til flere barske amerikanske filmklassikere, men har også selv instrueret bemærkelsesværdige værker som “Mishima”. Hans seneste film kan meget vel indgå i det kommende års Oscar-ræs.
FØR FROSTEN: Michael Noer har det med at overraske fra film til film, og der knyttes også store forventninger till FØR FROSTEN, der allerede har hittet i udlandet. Hovedrollen spilles af Jesper Christensen.
GIRL: Festivalens mest opsigtsvækkende transgender-portræt finder man i filmen GIRL, og den unge skuespiller, der tilsyneladende frygtløs har påtaget sig hovedrollen, fik da også en velfortjent filmpris i Cannes.
HIMMELSKIBET: Danske storfilm har der ikke været mange af, men HIMMELSKIBET er en af dem, og et af dansk stumfilms mest bemærkelsesværdige værker. Så snyd derfor ikke dem selv for en så godt som enestående chance for at nyde det prægtige værk på det store lærred.
HOLIDAY Denne dansk-svensk-hollandske co-produktion har i den grad et sprængfarligt indhold trods den hyggelige titel. For under den pæne facade ulmer stærke følelser, der kan eksploderer på et sekund.
I FEEL GOOD: Den ganske ukendte Jean Dujardin overraskede en hel verden ved at vinde en Oscar for sin titelrolle-præstation i den mesterlige stumfilm “The Artist”. Nu kan man opleve ham i en af festivalens få feel good-film.
ROMA. Dette billedskønne værk er produceret af Netflix, men løb alligevel med Venedig filmfestivalens hovedpris. Den betagende billedside danner en fin kontrast til indholdet, og filmens instruktør er ikke ringere end Alfonso Cuaron (“Og din mor!…)
SHOPLIFTERS: Japansk films store mester nåede endelig til tops i Cannes takket være dette værk, der allerede er blevet kaldt en af årets bedste film.
SORRY ANGEL: Christophe Honoré er manden bag årets store homofilm, SORRY ANGEL, der hører blandt hans mest personlige. Filmen deltog i Cannes filmfestivalens hovedkonkurrence.
THE KINDERGARDEN TEACHER: Maggie Gyllenhaal har i urimelig grad stået i skyggen af sin bror Jake, men også hun har opnået en Oscar-nominering for sin birolle i countryfilmen “Crazy Heart”, der indbragte Jeff Bridges en Oscar. Maggie Gyllenhaal kunne meget vel komme med i opløbet igen i år for sin indsats i den farverige titelrolle.
THE MAN WHO KILLED DON QUIXOTE: Terry Gilliam fik gudskelov den officielle Cannes-premiere, som han så inderligt havde fortjent. Hans Don Quixote-film har været ramt af uheld, død og pengegriskhed fra flere fronter, så lad os derfor glæder sig over, at også danskerne nu får mulighed for at se det seneste værk fra skaberen af “Fisherking”.
TOUCH ME NOT: Dokumentar og fiktion mixes på raffineret vis i denne Guldbjørn-vinder, en co-produktion mellem Rumænien, Bulgarien, Frankrig, Tjekkiet og Tyskland. Kom og nyd Adina Pintiles dristige iscenesættelse.
UNGE ASTRID: Astrid Lindgrens unge år danner grundlaget for den storslåede film, som er iscenesat af Pernille Fischer Christensen. I den store hovedrolle ser vi det lysende skuespillertalent Alba August, datter af Pernilla og Bille August.