DEN SKYLDIGE

★★★★☆☆

Det er faktisk langt fra første gang i filmhistorien, at hel spillefilm fokuserer på een enkel person, der taler i telefon. Mest vellykket er nok "Galt nummer" med Barbara Stanwyck i en Oscar-nomineret præstation og Alfred Hitchcock-filmen "Telefonen ringer kl. 23" med Grace Kelly er også berømt. Fra de seneste årtier husker man især "Phone Booth" med Colin Farrell og "Compliance" med Ann Dowd.

Film af denne type er guf for filmskaberne, fordi udgifterne i sagens natur er begrænsede, men problemet er ofte, at monotonien indfinder sig før slutteksterne. Det sker heldigvis ikke i DEN SKYLDIGE, der tidligere på året blev en overraskende vinder af publikumsprisen på Sundance filmfestivalen.

Den debuterende instruktør formår at holde os til ilden hele vejen godt hjulpet af et velkomponeret manuskript, som han har skrevet sammen med Emil Nygaard Albertsen.

Jakob Cedergren yder sin mest krævende præstation siden Bodil- og Robert-triumfen i "Frygtelig lykkelig" og er ganske overbevisende i alle scener som Asger, en politibetjent med ufrivillig telefonvagt. Efter en række rutineopkald får han pludselig en desperat ung kvinde i røret. Hun er blevet kidnappet, og nu begynder en menneskejagt på liv og død. ",

Det fine ved filmen DEN SKYLDIGE er, at vi undervejs også erfarer, hvem Asger er som person, og at livet som politimand også kan have sine skyggesider. Teknisk fungerer filmen upåklageligt, og netop fordi vi forblive på samme sted i hele filmen, bør Jasper J. Spannings billeder og Carla Luffes klipning fremhæves.

Det bliver spændende at følge filmens skæbne – også internationalt, og en amerikanske genindspilning synes allerede at være en realitet.